REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 60

KOMUNIKAT NR 59
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 815/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 maja 2016r. na spadochronie Navigator 240, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 20 czerwca 2016 r.

Uczeń-skoczek (69 skoków) wykonywał skok na zadanie szkolny/II-6. Po wykonywaniu zadania w czasie swobodnego spadania, na wysokości około 1100 m otworzył czaszę główną spadochronu. W trakcie otwarcia czaszy nastąpiło przerzucenie linek przez skrajne komory czaszy (tzw. kalafior). Uczeń próbował zlikwidować nieprawidłowość przez dynamiczne ściąganie linek sterowniczych, ale powodowało to jedynie pogłębiające się obroty czaszy. Następnie wykonał procedurę awaryjną – wyczepił czaszę główną i otworzył czaszę zapasową. Prawidłowo wylądował na lądowisku. Ustalono, że podczas układania spadochronu popełniono błąd polegający najprawdopodobniej na pozostawieniu zbyt dużego luzu linek przed włożeniem czaszy głównej w osłonie do komory pokrowca, a następnie niestarannie włożono czaszę w osłonie do komory pokrowca, bez sprawdzenia ułożenia taśm nośnych i nadmiaru linek.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd popełniony podczas układania spadochronu do skoku.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-01-19
  • Data wejścia w życie: 2017-01-19
  • Data obowiązywania: 2017-01-19
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA