REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 255

KOMUNIKAT NR 247
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1061/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 maja 2016 r. na szybowcu SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 28 czerwca 2016 r.

Lotnisko EPPT. Loty szkolne na szybowcach ze startem za wyciągarką odbywały się z pasa 03 po prawym kręgu. Jako pierwsze wystartowały trzy szybowce na loty termiczne. Przed następnym lotem instruktor nadzorujący omówił z uczeń-pilot budowę kręgu nadlotniskowego z uwzględnieniem panujących warunków atmosferycznych (słaby wiatr z kierunku 010 o prędkości ok. 3,5 m/s). Start, wyczepienie i budowa kręgu nadlotniskowego była prawidłowa z zachowaną dwustronną łącznością między uczeń-pilot a instruktorem nadzorującym. Po IV zakręcie instruktor nadzorujący ocenił, że tor lotu szybowca jest odchylony w lewo od nakazanego kierunku lądowania i polecił poprawić kierunek lotu w prawo. Pomimo wielokrotnych komend instruktora nadzorującego, uczeń-pilot nie reagowała. Przed przyziemieniem szybowiec uderzył lewym skrzydłem w oparcie siedzenia kierowcy traktorka służącego do transportu szybowców, następnie przeleciał na bardzo małej wysokości nad „kwadratem” (instruktor był zmuszony rzucić się na ziemię w celu uniknięcia uderzenia przez szybowiec) i przyziemił na pasie neutralnym na wysokości strzały. W końcowej fazie dobiegu szybowiec lekko stracił kierunek w lewo. Po lądowaniu uczeń-pilot przyznała, że nieprawidłowo oceniła poprawkę na boczny wiatr przez co tor lotu szybowca był odchylony od osi pasa. Przyznała też, że cały czas słyszała polecenia instruktora nadzorującego nie umiała jednak racjonalnie wyjaśnić dlaczego się do nich nie zastosowała. W dniu wypadku nalot uczeń-pilot wynosił 12 godz. 20 min. w tym nalot samodzielny 1 godz. 22 min. W sezonie 2016 uczeń-pilot wykonywała loty 21.05. (trzy loty po kręgu w łącznym czasie 12 minut), 23.05. (3 loty w czasie 32 minut) i 24.05. lot termiczny (1 godz. 30 minut). Instruktor nadzorujący nie miał uwag do wykonywanych lotów, oceniając je jako wykonane dobrze.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyjęcie zbyt dużej poprawki na wiatr podczas podejścia do lądowania i brak reakcji na komendy instruktora nadzorującego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-20
  • Data wejścia w życie: 2017-02-20
  • Data obowiązywania: 2017-02-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA