REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 302

KOMUNIKAT NR 292
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1278/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2016 r. na spadochronie Navigator 260, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pobiednik Wielki – lotnisko EPKP. Uczeń-skoczek wykonywał drugi skok w życiu (pierwszy w danym dniu), z samoczynnym otwarciem spadochronu, z samolotu Cessna 206. Według relacji skoczka wyrzucającego, posiadającego uprawnienie INS(SL), uczeń oddzielił się od samolotu jedynie poprzez opuszczenie nóg poza stopień i zsunięcie się z pokładu samolotu, a następnie przechylił się w pozycji tylno-bocznej do kierunku lotu. Spowodowało to zainicjowanie otwarcia spadochronu w nieprawidłowej tylno-bocznej sylwetce w stosunku do ziemi. Podczas procesu otwarcia nierówno rozłożone taśmy nośne spadochronu spowodowały niepełne otwarcie czaszy, wraz ze skręceniem linek. Po około 8 sekundach uczeń-skoczek wyczepił czaszę główną i otworzył spadochron zapasowy. Lądowanie odbyło się w wyznaczonym rejonie lotniska. Uczeń nie odniósł żadnych obrażeń. Podczas oględzin spadochronu nie stwierdzono jego uszkodzeń. W trakcie szkolenia uczeń wielokrotnie ćwiczył prawidłowe oddzielanie się od pokładu, zarówno z wykorzystaniem makiety, jak i samolotu, z którego później wykonywał skoki. Nie można wykluczyć, że nieprawidłowe oddzielenie się od samolotu w trakcie wykonywania skoku, było spowodowane stresem.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nieprawidłowe oddzielenie się od statku powietrznego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-03-07
  • Data wejścia w życie: 2017-03-07
  • Data obowiązywania: 2017-03-07
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA