REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 397

KOMUNIKAT NR 379
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 90/2005

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 6 czerwca 2005 r., na szybowcu SZD-56-2 „Diana 2”, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot zaplanował wykonanie przelotu treningowego w ramach przygotowania do Szybowcowych Mistrzostw Europy. Warunki pogodowe były dobre, wiatr z kierunku 250°-280° o prędkości 20-30 km/h. Pilot ustawił szybowiec dokładnie w osi wiatru na skraju wykoszonego pasa przed miejscem postoju szybowców. Szybowiec miał w skrzydłach 150 l balastu wodnego, a w ogonie 5.5 l. Samolotem holującym był Jak-12M. Do startu użyto 60-metrowej liny w celu zminimalizowania wpływu strumienia zaśmigłowego na równowagę poprzeczną szybowca podczas rozbiegu. Start rozpoczął się na kierunku 26. Po naprężeniu liny samolot przeciągnął holowany szybowiec ok. 20 m tak, aby oddalić go od stojących obok innych szybowców, co spowodowało, że przed szybowcem pozostało ok. 40 m powierzchni z krótko przystrzyżoną trawą. Pilot szybowca wychylił do startu klapy w położenie 5° i lekko wysunął hamulce aerodynamiczne. W momencie osiągnięcia prędkości ok. 40 km/h i uzyskania większej sterowności poprzecznej, pilot zamknął hamulce aerodynamiczne i zaczął przestawiać klapy w pozycję 21°. W tym momencie doszło do opuszczenia lewego skrzydła szybowca i jego zaczepienia o wyższą w tym miejscu trawę. Pilot początkowo próbował przeciwdziałać temu wychyleniem lotek, ale szybowiec zaczął tracić kierunek (według świadków o ponad 20°), co doprowadziło do trawersowania na głównym podwoziu z uniesionym kołem ogonowym. W tym momencie pilot wyczepił linę holowniczą, a szybowiec wykonał gwałtowny cyrkiel przez lewe skrzydło i łamiąc ogon zatrzymał się w pozycji odwróconej o 180° do kierunku startu.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyczyną wypadku było spóźnione wyczepienie liny holowniczej po zaczepieniu skrzydłem o trawę.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-03-20
  • Data wejścia w życie: 2017-03-20
  • Data obowiązywania: 2017-03-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA