REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 419

KOMUNIKAT NR 401
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2258/2015

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 października 2015 r. na samolocie Moravan Zlin Z-526F, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "T3 – Podwozie i ogumienie"

"T5 – Uszkodzenie konstrukcji".

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 27 maja 2016 r.

Po wylądowaniu i skołowaniu z pasa trawiastego pod hangar pilot stwierdził zablokowanie drążka sterowego. Oględziny dokonane przez mechanika wykazały ścięcie górnego pionowego trzpienia z przegubem kulistym mocowania goleni-amortyzatora podwozia tylnego i rozdzielenie wraz z podkładką i nakrętką (na którym to trzpieniu amortyzator jest zamocowany do górnego węzła kratownicy kadłuba), przemieszczenie górnej części amortyzatora do przodu wskutek obrotu wokół jego dolnego zamocowania w obejmie i wejście w kolizję z poprzeczką rozdwojonego popychacza układu sterowania sterem wysokości, czego skutkiem było zablokowanie ruchu tego popychacza i uszkodzenie (lokalne wgniecenie) jego poprzeczki. Stwierdzono, że zjawisko blokowania układu sterowania sterem wysokości występowało tylko na ziemi, po obciążeniu goleni-amortyzatora tylnego podwozia przypadającą na nie składową masy samolotu, przemieszczeniu jego górnej części ku przodowi i wejściu w kontakt z poprzeczką rozdwojonego popychacza układu sterowania sterem wysokości. Wystąpiły także uszkodzenia dolnego pokrycia kadłuba wokół otworu na goleń tylnego podwozia.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Doraźne ścięcie górnego trzpienia amortyzatora-goleni podwozia tylnego, spowodowane przeciążeniem, najprawdopodobniej wskutek kołowania po poprzecznych nierównościach z niedostosowaną do ich wielkości prędkością.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-03-20
  • Data wejścia w życie: 2017-03-20
  • Data obowiązywania: 2017-03-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA