REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 480

DECYZJA NR 27
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 8 czerwca 2017 r.

w sprawie wprowadzenia do stosowania „Wytycznych do prowadzenia egzaminów na licencje mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML), świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM) oraz na uprawnienia na typ statku powietrznego wpisywane do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego (AML)”

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 i ust. 2a oraz art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959) w związku z pkt 6.2.4 ppkt 3 załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1077), pkt 1.3.6 załącznika nr 9 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288) oraz pkt 5 Dodatku III do załącznika III (Część 66) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Wprowadza się do stosowania „Wytyczne do prowadzenia egzaminów na licencje mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML), świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM) oraz na uprawnienia na typ statku powietrznego wpisywane do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego (AML)”, stanowiące załącznik do decyzji.

§ 2.

Traci moc decyzja nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 27 maja 2009 r. sprawie wprowadzenia do stosowania „Wytycznych prowadzenia egzaminu na typ statku powietrznego dla mechaników obsługi technicznej statku powietrznego” (Dz. Urz. ULC Nr 5 poz. 125).

§ 3.

Decyzja wchodzi w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

 

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 176 z 07.07.2015, str. 4 oraz Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 16.

Załącznik 1. [WYTYCZNE DO PROWADZENIA EGZAMINÓW NA LICENCJE MECHANIKA LOTNICZEGO OBSŁUGI TECHNICZNEJ STATKÓW POWIETRZNYCH (MML), ŚWIADECTWA KWALIFIKACJI MECHANIKA POŚWIADCZENIA OBSŁUGI STATKÓW POWIETRZNYCH (MM) ORAZ NA UPRAWNIENIA NA TYP STATKU POWIETRZNEGO WPISYWANE DO LICENCJI NA OBSŁUGĘ TECHNICZNĄ STATKU POWIETRZNEGO (AML)]

Załącznik do decyzji nr 27
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 8 czerwca 2017 r.

WYTYCZNE DO PROWADZENIA EGZAMINÓW NA LICENCJE MECHANIKA LOTNICZEGO OBSŁUGI TECHNICZNEJ STATKÓW POWIETRZNYCH (MML), ŚWIADECTWA KWALIFIKACJI MECHANIKA POŚWIADCZENIA OBSŁUGI STATKÓW POWIETRZNYCH (MM) ORAZ NA UPRAWNIENIA NA TYP STATKU POWIETRZNEGO WPISYWANE DO LICENCJI NA OBSŁUGĘ TECHNICZNĄ STATKU POWIETRZNEGO (AML)

I. Postanowienia ogólne.

1. Wytyczne do prowadzenia egzaminów na licencje mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML), świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM) oraz na uprawnienia na typ statku powietrznego wpisywane do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego (AML) dotyczą prowadzenia egzaminów:

1) na licencje mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML), które są wydawane z uwzględnieniem § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. poz. 1077), zwanym dalej „rozporządzeniem w sprawie licencjonowania”;

2) na świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych (MM), które są wydawane z uwzględnieniem § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 228), zwanym dalej „rozporządzeniem w sprawie świadectw kwalifikacji”;

3) teoretycznych i ocen praktycznych na uprawnienia na typ statków powietrznych wpisywanych do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego (AML), które są wydawane z uwzględnieniem pkt 66.A.45 lit. d załącznika III (Część 66) oraz pkt 5 Dodatku III do załącznika III (Część 66) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.1)), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 1321/2014”.

2.1. Egzaminy, o których mowa w pkt 1 ppkt 1 i 2, są prowadzone przez komisję egzaminacyjną, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959) (Lotniczą Komisję Egzaminacyjną w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego).

2. Egzaminy i oceny praktyczne, o których mowa w pkt 1 ppkt 3, są prowadzone przez komisję egzaminacyjną, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Lotniczą Komisję Egzaminacyjną w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego), oraz w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego przez zatwierdzone organizacje szkoleniowe, które są zatwierdzone zgodnie z załącznikiem IV (Część 147) do rozporządzenia nr 1321/2014.

II. Licencja mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML).

1. Informacje ogólne.

1.1. Do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML) wpisuje się uprawnienia lotnicze dotyczące:

1) elementów samolotów i śmigłowców nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.03.2008, str. 1, z późn. zm.2)) oraz wiatrakowców o maksymalnej masie startowej poniżej 5700 kg, odrębnie dla:

a) płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych,

b) awioniki i systemów elektrycznych;

2) statków powietrznych jako całości: samolotów albo śmigłowców nieobjętych rozporządzeniem nr 216/2008 oraz wiatrakowca o maksymalnej masie do startowej poniżej 5700 kg;

3) statków powietrznych jako całości: sterowców, balonów wolnych, szybowców, motoszybowców.

1.2. Do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML) wpisuje się co najmniej jedno z następujących uprawnień lotniczych do poświadczenia obsługi technicznej statków powietrznych:

1) AFPP(A)R – uprawnienie dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg;

2) AFPP(H)R – uprawnienie dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg;

3) AFPP(AG) – uprawnienie dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg;

4) AV(A) – uprawnienie dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego o masie startowej poniżej 5700 kg, jako całości;

5) TM(A)R – uprawnienie dotyczące samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg, jako całości;

6) TM(H)R – uprawnienie dotyczące śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg, jako całości;

7) TM(AG)R – uprawnienie dotyczące wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg, jako całości;

8) TM(AS)R – uprawnienie dotyczące sterowca jako całości;

9) TM(FB)R – uprawnienie dotyczące balonu wolnego jako całości;

10) TM(G)R – uprawnienie dotyczące szybowca jako całości;

11) TM(MG)R – uprawnienie dotyczące motoszybowca jako całości.

Zgodnie z § 32 ust. 1 oraz § 34 ust. 2 rozporządzenia w sprawie licencjonowania przed wydaniem licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML) lub uprawnienia lotniczego do niej wpisywanego następuje sprawdzanie kwalifikacji lotniczych. Sprawdzenia kwalifikacji lotniczych dokonuje się w formie egzaminu teoretycznego lub egzaminu praktycznego.

2. Egzamin teoretyczny.

2. 1. Wzór wniosku o egzamin teoretyczny składanego przez kandydata do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Wytycznych.

2. 2. Egzamin teoretyczny jest przeprowadzany w sesji egzaminacyjnej w formie testu wyboru lub w formie opisowej z zastosowaniem:

1) arkusza egzaminacyjnego albo

2) techniki komputerowej.

2. 3. Zakres egzaminów teoretycznych określa pkt 6.2.1.1. w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie licencjonowania. Egzamin teoretyczny jest połączony z egzaminem na uprawnienie lotnicze – w zależności od złożonego wniosku.

2. 4. Egzamin teoretyczny dokumentowany jest na karcie egzaminu teoretycznego, której wzór określa załącznik nr 2 do niniejszych Wytycznych.

3. Egzamin praktyczny.

3.1. Warunkiem przystąpienia kandydata do egzaminu praktycznego jest ukończenie przez niego szkolenia praktycznego oraz zaliczenie egzaminu teoretycznego.

3.2.Miejsce i czas przeprowadzenia egzaminu praktycznego kandydat ustala z egzaminatorem praktycznym.

3.3. Zakres egzaminów praktycznych określa pkt 6.2.1.2. w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie licencjonowania.

3.4. Minimalny czas prowadzenia egzaminów praktycznych określony jest w protokołach do poszczególnych uprawnień.

3.5. Egzamin praktyczny zawiera egzamin na uprawnienie lotnicze – w zależności od złożonego wniosku.

3.6. Egzamin praktyczny dokumentowany jest na protokole z egzaminu praktycznego, którego wzór określa załącznik nr 3 do niniejszych Wytycznych.

III. Świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych (MM).

1. Informacje ogólne.

Do świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych (MM) wpisuje się co najmniej jedno z następujących uprawnień lotniczych do poświadczenia obsługi technicznej statków powietrznych:

1) TM(A) - uprawnienie dotyczące samolotu o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, jako całości;

2) TM(H) - uprawnienie dotyczące śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, jako całości;

3) TM(AG) - uprawnienie dotyczące wiatrakowca o masie startowej (MTOM) do 560 kg, jako całości;

4) AFPP(A) – uprawnienie dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg;

5) AFFP(H) – uprawnienie dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg;

6) AFPP(AG) – uprawnienie dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 560 kg;

7) AV – uprawnienie dotyczące awioniki samolotu i śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, oraz wiatrakowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 560 kg;

8) TM(HG) – uprawnienie dotyczące lotni jako całości;

9) TM(PG) – uprawnienie dotyczące paralotni jako całości;

10) TM(PHG) – uprawnienie dotyczące motolotni jako całości;

11) TM(PPGG) – uprawnienie dotyczące motoparalotni jako całości;

12) TM(P) – uprawnienie dotyczące spadochronu jako całości.

13) TM(UGL) – uprawnienia dotyczące szybowca ultralekkiego jako całości.

Zgodnie z § 26 pkt 2 oraz § 27 ust. 3 rozporządzenia w sprawie świadectw kwalifikacji przed wydaniem świadectwa kwalifikacji lub uprawnienia następuje sprawdzanie kwalifikacji lotniczych. Sprawdzenia kwalifikacji lotniczych dokonuje się w formie egzaminu teoretycznego lub egzaminu praktycznego.

2. Egzamin teoretyczny.

2.1. Egzamin teoretyczny na świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM) z uprawnieniem podstawowym jest przeprowadzany przez egzaminatora teoretycznego poza siedzibą Urzędu Lotnictwa Cywilnego po ukończeniu przez kandydata szkolenia teoretycznego bez konieczności składania wniosku do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

2.2. Kandydat powinien wykazać przed egzaminatorem teoretycznym podczas egzaminu teoretycznego, że posiada wiedzę niezbędną do tego uprawnienia podstawowego, o które się ubiega, odpowiednio w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.1.1 albo 1.3.1.2. w załączniku nr 9 do rozporządzenia w sprawie świadectw kwalifikacji. Egzamin teoretyczny jest dokumentowany na karcie egzaminu teoretycznego, której wzór określa załącznik nr 2 do niniejszych Wytycznych.

3. Egzamin praktyczny.

3.1. Egzamin praktyczny na świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM) z uprawnieniem podstawowym jest przeprowadzany przez egzaminatora teoretycznego poza siedzibą Urzędu Lotnictwa Cywilnego po ukończeniu przez kandydata szkolenia teoretycznego bez konieczności składania wniosku do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

3.2. Kandydat powinien wykazać przed egzaminatorem praktycznym podczas egzaminu praktycznego, że posiada wiedzę niezbędną do tego uprawnienia podstawowego, o które się ubiega, odpowiednio w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.2.1 albo 1.3.2.2. w załączniku nr 9 do rozporządzenia w sprawie świadectw kwalifikacji. Egzamin praktyczny jest dokumentowany na karcie egzaminu praktycznego, której wzór określa załącznik nr 4 do niniejszych Wytycznych.

IV. Egzamin na uprawnienia na typ statku powietrznego wpisywanego do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego (AML).

1. Informacje ogólne.

1.1. Egzamin na typ statku powietrznego jest przeprowadzany na wniosek o skierowanie na egzamin na typ statku powietrznego, którego wzór określa załącznik nr 5 do niniejszych Wytycznych, składany przez kandydata do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dopuszczalna jest również forma bezpośredniego kontaktu egzaminowanego i egzaminatora w celu określenia daty i miejsca przeprowadzenia egzaminu.

1.2. Przebieg egzaminu dokumentowany jest w protokole z egzaminu na typ statku powietrznego, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do niniejszych Wytycznych.

1.3. Egzaminator określa w jaki sposób poszczególne wymagania pkt 5 w Dodatku III do załącznika III (Część 66) do rozporządzenia nr 1321/2014 będą realizowane pisemnie, ustnie lub w formie oceny praktycznej. Należy stosować regułę, że co najmniej 25 pytań dla kategorii B1 i co najmniej 20 pytań dla kategorii B2 i C powinno być w formie pisemnej.

1.4. Czas trwania egzaminu powinien wynosić co najmniej 6 godzin.

1.5. Po pozytywnym zdaniu egzaminu na uprawnienie na typ statku powietrznego przewodniczący Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego wydaje certyfikat egzaminu dotyczącego typu statku powietrznego, którego wzór określa załącznik nr 7 do niniejszych Wytycznych.

 

 

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 176 z 07.07.2015, str. 4 oraz Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 16.

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 199 z 31.07.2009, str. 6; Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str. 51; Dz. Urz. UE L 49 z 24.02.2011, str. 54; Dz. Urz. UE L 4 z 09.01.2013, str. 34 oraz Dz. Urz. UE L 3 z 06.01.2016, str. 1).

Załączniki do
Wytycznych do prowadzenia egzaminów
na licencje mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych (MML),
świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych (MM)
oraz na uprawnienia na typ statku powietrznego wpisywane
do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego (AML)

Treść załączników w formie PDF do pobrania tutaj

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-06-12
  • Data wejścia w życie: 2017-06-13
  • Data obowiązywania: 2017-06-13
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA