REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 502

KOMUNIKAT NR 464
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1000/17

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 maja 2017 r. Samolot Cessna 182T, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot samolotowy turystyczny zaplanował przelot rekreacyjny z lądowiska Zawiszyn – EPZW na lądowisko Natolin. Na pokładzie samolotu nie było pasażerów. Start nastąpił o godzinie 12.30 LMT. Przelot przebiegał zgodnie z planem. Dolatując do lądowiska docelowego, pilot bez dokonania przelotu kontrolnego nad lądowiskiem, przyziemił na polu sąsiadującym z pasem startów i lądowań, na kierunku 31. W końcowej fazie dobiegu przednie koło zagłębiło się w grunt „ryjąc” głęboką bruzdę. Samolot skapotował, ale pilot nie odniósł obrażeń i po zamknięciu zaworu odcinającego instalacji paliwowej oraz wyłączeniu instalacji elektrycznej opuścił kabinę o własnych siłach. Po wypadku pilot zamknął plan lotu i powiadomił o zdarzeniu policję oraz użytkownika samolotu. Patrol policji przybyły na miejsce zdarzenia przebadał pilota na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu – wynik negatywny 0,00 mg. Policja zabezpieczała miejsce zdarzenia do czasu przyjazdu przedstawiciela PKBWL.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

– błąd pilotażu polegający na podjęciu decyzji o lądowaniu bez rozpoznania sytuacji na lądowisku,

– przyziemienie na polu uprawnym przylegającym do lądowiska.

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia: małe doświadczenie pilota oraz lądowanie przy czołowo-bocznym oświetleniu słonecznym.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-08-03
  • Data wejścia w życie: 2017-08-03
  • Data obowiązywania: 2017-08-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA