Na podstawie przepisów art. 4 ust. 1 pkt 6, 5 ust. 2 w związku z art. 12 pkt 8a ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r,. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz.1591 z późn. zm.), art. art. 19 ust. 2 pkt 3, ust. 4 oraz 20 pkt pkt 4 i 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.), art. 13 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jednolity Dz. U z 2011 r., Nr 197, poz. 1172 ze zm.), uchwały nr XXVI/274/2012 Rady Powiatu Wodzisławskiego z dnia 21 grudnia 2012 roku w sprawie powierzenia Gminie Marklowice zadania publicznego zarządzania drogami powiatowymi położonymi w granicach administracyjnych Gminy Marklowice w zakresie letniego i zimowego utrzymania dróg powiatowych oraz utrzymywania zieleni przydrożnej, tudzież uchwały Nr XXV/134/12 Rady Gminy Marklowice z dnia 28 listopada 2012 roku w sprawie przejęcia od Powiatu Wodzisławskiego zadania zarządzania publicznymi drogami powiatowymi w zakresie letniego i zimowego utrzymania nawierzchni chodników oraz utrzymania zieleni przydrożnej, strony postanawiają zawrzeć porozumienie o następującej treści:
§ 1. 1. Powiat powierza, a Gmina przyjmuje do wykonania zadanie publiczne zarządzania drogami powiatowymi położonymi w granicach administracyjnych Gminy Marklowice w zakresie letniego i zimowego utrzymania nawierzchni chodników dróg powiatowych oraz utrzymywania zieleni przydrożnej na terenie Gminy Marklowice w 2013 roku. Wykaz i opis chodników dróg powiatowych przekazanych do zarządzania w zakresie utrzymania nawierzchni zawiera załącznik nr 1 do niniejszego porozumienia.
2. Przez zimowe utrzymanie nawierzchni chodników dróg powiatowych Strony rozumieją odśnieżanie, posypywanie i likwidację śliskości zimowej chodników oraz zbieranie, uprzątniecie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników.
3. Przez letnie utrzymanie nawierzchni chodników dróg powiatowych Strony rozumieją sprzątanie chodników w okresie letnim poprzez usuwanie z nich zabrudzeń i nieczystości, a także wykonywanie przy nich interwencyjnych robót utrzymaniowych i zabezpieczających.
4. Przez utrzymywanie zieleni przydrożnej Strony rozumieją pielęgnację zieleni w pasie drogowym oraz sadzenie i usuwanie krzewów.
5. Gmina zobowiązuje się wykonywać niniejsze porozumienie z zachowaniem przepisu art. 5 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012r., poz. 391).
§ 2. 1. Gmina zobowiązuje się wykonywać powierzone zadanie poprzez gminną jednostkę
organizacyjną – Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej.
2. Gmina we własnym zakresie dostarczy materiały przeznaczone do utrzymania nawierzchni chodników przejętych na podstawie niniejszego porozumienia, a także zobowiązuje się każdorazowo zgłaszać do Ośrodka Dyspozycyjnego Powiatowego Zarządu Dróg w Wodzisławiu Śląskim z siedzibą w Syryni rozpoczęcie i zakończenie zimowego utrzymania chodników.
3. Jeżeli Gmina będzie wykonywała powierzone zadanie poprzez podmiot inny aniżeli wskazany w ust. 1, przeprowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759z późn. zm.) oraz będzie nadzorowała wykonanie udzielonego zamówienia.
§ 3. 1. Zadania, o których mowa w § 1, Gmina realizować będzie w ramach otrzymanej dotacji celowej na powierzone zadania.
2. Dotacja w 2013r. wyniesie 10.000,00 zł.
3. Przekazanie dotacji określonej w ust. 2 niniejszego paragrafu nastąpi w dwóch równych ratach w następujący sposób:
- I rata w terminie do 15 lutego 2013 r.,
- II rata do końca lipca 2013r. na rachunek Gminy w ING Bank S.A nr 50105014031000002281805693.
4. Rozliczenie dotacji nastąpi na podstawie miesięcznych sprawozdań Rb-28S Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej potwierdzających wykonanie zadań objętych niniejszym porozumieniem.
5. Gmina przedstawi rozliczenie finansowe i rzeczowe wykonanych zadań w terminie do 15 dni po wykorzystaniu każdej z rat dotacji.
6. Otrzymana dotacja wykorzystana zostanie w terminie do 31.12.2013r., a niewykorzystana podlega zwrotowi do dnia 15.01.2014r.
7. Za dzień wykonania zobowiązania uznaje się dzień obciążenia rachunku bankowego Powiatu.
§ 4. 1. Powiat zastrzega sobie prawo nadzorowania, kontrolowania i dokonywania oceny prowadzenia zadań wynikających z niniejszego porozumienia wg kryteriów legalności, celowości i gospodarności, a także żądania dokumentów potwierdzających fakt wydatkowania środków przyznanych w ramach dotacji.
2. Nadzór nad realizacją zadań powierzonych niniejszym porozumieniem w imieniu Powiatu prowadzi Powiatowy Zarząd Dróg w Wodzisławiu Śl. z siedzibą w Syryni.
3. Gmina nie może przeznaczyć otrzymanej dotacji na realizację innego celu niż objęty niniejszym porozumieniem.
§ 5. 1. Gmina odpowiada wobec osób trzecich za szkody powstałe wskutek lub w związku z wykonywaniem lub zaniechaniem wykonywania zadania powierzonego niniejszym porozumieniem.
2. Gmina odpowiada wobec Powiatu, że osoby trzecie nie będą dochodziły od Powiatu roszczeń z tytułów wskazanych ust. 1.
§ 6. 1. Strony zawierają niniejsze porozumienie na czas oznaczony, z mocą obowiązującą
począwszy od dnia 1 stycznia 2013 roku do dnia 31 grudnia 2013 roku.
2. Każda ze Stron może rozwiązać niniejsze porozumienie z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego.
3. W razie naruszenia prawa lub postanowień niniejszego porozumienia przez Gminę Powiat może rozwiązać niniejsze porozumienie bez zachowania umówionego okresu wypowiedzenia.
4. W razie naruszenia prawa lub postanowień niniejszego porozumienia przez Powiat, Gmina może rozwiązać niniejsze porozumienie bez zachowania umówionego okresu wypowiedzenia.
§ 7. 1. Strony zawierają niniejsze porozumienie w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Wszelkie zmiany lub uzupełnienia niniejszego porozumienia dla swej ważności wymagają zachowania formy pisemnej.
2. W zakresie nieuregulowanym niniejszym porozumieniem stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r., Nr 157, poz. 1240 ze zmianami).
3. Wszelkie spory powstałe na tle wykonywania niniejszego porozumienia Strony rozstrzygać będą w pierwszej kolejności w drodze wzajemnych negocjacji. Gdyby negocjacje te nie dały pozytywnego rezultatu w ciągu jednego miesiąca od dnia ich podjęcia, spór zostanie rozstrzygnięty przez sądy właściwe dla siedziby Powiatu.
4. Niniejsze porozumienie podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
5. Niniejsze porozumienie sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze Stron, oraz ogłoszono w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Starosta Powiatu Wodzisławskiego mgr inż. Tadeusz Skatuła Wicestarosta Powiatu Wodzisławskiego mgr Dariusz Prus | Wójta Gminy Marklowice mgr inż. Tadeusz Chrószcz |