REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaką odpowiedzialność ponoszą biura księgowe

Jacek Bem
SOHOFinance
Jaką odpowiedzialność ponoszą biura księgowe
Jaką odpowiedzialność ponoszą biura księgowe

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą i zdecydują się na opodatkowanie na zasadach ogólnych bądź podatkiem liniowym są zobligowane przepisami do prowadzenie Książki Przychodów i Rozchodów, czyli tzw. KPIR.

Jest to obowiązek podatnika i to na nim spoczywa odpowiedzialność za poprawność rozliczeń z fiskusem. Nic nie stoi na przeszkodzie, by przedsiębiorca samodzielnie dopełniał powyższego obowiązku, jednak większość decyduje się na outsourcing usług księgowych, aby pozbyć się żmudnego obowiązku. Wiele osób błędnie uważa, że podpisanie umowy z biurem rachunkowym zwalnia ich również z odpowiedzialności. Z art. 26 ordynacji podatkowej wprost wynika, że za błędy w księgowości odpowiada podatnik. Ten pogląd podziela również Najwyższy Sąd Administracyjny. Podatnikowi pozostaje regres, czyli możliwość dochodzenia odszkodowania od biura księgowego przed sądem cywilnoprawnym.

REKLAMA

Co zatem może zrobić właściciel firmy by uniknąć negatywnych skutków ewentualnej kontroli skarbowej? Przede wszystkim należy sprawdzić czy firma, której powierzył prowadzenie KPIR posiada odpowiednie uprawnienia do wykonywania usługi – prowadzenie biura rachunkowego wymaga posiadania certyfikatu Ministra Finansów, a posługiwanie się tytułem doradcy podatkowego – wpisu na listę doradców.

50 ściąg księgowego z aktualizacją online - multipakiet: książka, serwis online

Bardzo ważne jest sprawdzenie czy usługobiorca jest ubezpieczony. Każde biuro rachunkowe ma taki obowiązek, warto mimo wszystko sprawdzić czy taka polisa istnieje i na jaką kwotę jest biuro ubezpieczone. Ustawa nakłada obowiązek ubezpieczenia do kwoty stanowiącej równowartość 10 000 euro, ale jej nie ogranicza. Dobre biura księgowe podnoszą kwoty ubezpieczenia chcąc jak najpełniej chronić swoich klientów. Wiedzą, że nawet najlepsza księgowa to tylko człowiek, któremu zdarza się popełnić błąd.

Polecamy: Czym są spowodowane błędy biur rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnym krokiem powinno być sprawdzenie umowy, proponowanej przez biuro księgowe pod kątem zapisów ograniczających odpowiedzialność biura. Nieuczciwe firmy stosują zapisy, które ograniczają lub wręcz zwalniają je całkowicie z odpowiedzialności. W sytuacji wykazania winy po stronie zleceniobiorcy i tak można dochodzić zadośćuczynienia, ale ww. zapisy znacznie utrudniają procedurę, zarówno przed ubezpieczycielem, jak i w sądzie. Pamiętajmy że Kodeks Cywilny zezwala na dowolne kształtowanie stosunków cywilnoprawnych miedzy stronami. Tak więc zawsze możemy negocjować umowę i żądać wprowadzenie zapisów chroniących nasz interes i wykreślenia przeciwnych.

Ponadto należy pamiętać, że usługowe prowadzenie książki przychodów i rozchodów jest usługą taką jak każda inna i przedsiębiorca jako jej beneficjent ma prawo sprawdzać na bieżąco poziom i sposób jej wykonywania. Można zatem żądać wglądu w dokumenty, zadawać pytania i oczekiwać wyczerpujących informacji. W razie wątpliwości może zlecić wykonanie audytu podatkowego.

Rzetelne biura same zlecają audyt doświadczonym doradcom podatkowym, co najmniej u kilku losowo wybranych klientów. Taka dodatkowa kontrola daje możliwość wychwycenia ewentualnych pomyłek i wprowadzenia niezbędnych korekt przed kontrolą Urzędu Skarbowego.

Część odpowiedzialności za prawidłową współpracę z biurem leży też po stronie klienta. Przedsiębiorca musi pamiętać o terminowym dostarczaniu dokumentów. Jeśli jego firma generuje duże ilości dokumentów powinien przekazywać je do biura kilka razy w ciągu miesiąca. Dzięki takiemu rozwiązaniu księgowi mogą wprowadzać dokumenty na bieżąco i unikają pomyłek, o które łatwo przy pracy na ostatnią chwilę. Zarówno biuro księgowe, jak i klient powinni być zainteresowani wypracowaniem sprawnie działającej procedury przekazywania dokumentów i informacji. Nie można zapominać, że do właściwego zaksięgowania kosztów nie wystarczą tylko faktury, ale również umowy, bez nich księgowy pracuje po omacku, czasem domyślając się jak powinien być zaksięgowany dany koszt.

Praktyczny leksykon VAT 2015 (książka)

Wybór biura księgowego to bardzo ważna decyzja. Dobry i doświadczony specjalista z dziedziny podatków jest w stanie nie tylko poprawnie zaksięgować dostarczone mu dokumenty, ale również doradzić jak zbudować odpowiednią strukturę podatkową i podpowiedzieć jak zarządzać finansami. Nie zawsze zatem najtańsza oferta jest dla naszego portfela najłaskawsza. Czasem warto zapłacić więcej i móc spokojnie spać bez obaw o kontrolę Urzędu Skarbowego.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

REKLAMA

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA