REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Księgowość – prowadzić samodzielnie, czy zlecić biuru?

Księgowość – prowadzić samodzielnie, czy zlecić biuru?
Księgowość – prowadzić samodzielnie, czy zlecić biuru?

REKLAMA

REKLAMA

Nawet w przypadku firmy niewielkich rozmiarów prowadzenie księgowości może okazać się nie lada wyzwaniem. Dlatego już na wstępie należy zastanowić się, czy nasze zobowiązania w stosunku do urzędów – przede wszystkim skarbowych i ZUS będziemy wypełniać samodzielnie, czy też powierzymy je wyspecjalizowanym podmiotom – doradcy podatkowemu, biuru rachunkowemu, lub biegłemu rewidentowi.

Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na współpracę z podmiotem zewnętrznym, najlepiej skorzystać z rekomendacji – rady klienta, który jest zadowolony ze swojego biura rachunkowego. Poza tym można zdać się na informacje i reklamy – biura rachunkowe mogą się reklamować (w prasie, za pośrednictwem ulotki np. w urzędzie). Doradcy podatkowi i biegli rewidenci mogą tylko w ograniczonym zakresie reklamować swoje usługi.

REKLAMA

Reklamowanie przez doradcę podatkowego świadczonych przez niego usług dopuszczalne jest jedynie w przypadku, gdy nie narusza to niezależności, godności i uczciwości zawodowej, zasad etyki zawodowej, a także tajemnicy zawodowej. Przed rozpoczęciem współpracy należy zapytać, ilu biuro ma klientów, jak długo działa, czy jest ubezpieczone od odpowiedzialności cywilnej (posiada ewentualnie dodatkowe ubezpieczenie). Oddając rozliczanie podatków w ręce biura praktycznie pozostaje tylko dokonanie wpłaty podatku.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Przepisy ustawy o rachunkowości muszą stosować – a więc prowadzić tzw. pełną księgowość – mające siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu w Polsce:

  • spółki handlowe (osobowe i kapitałowe, w tym również w organizacji) oraz spółki cywilne, a także w zasadzie inne osoby prawne,
  • osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro.

Pozostali przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, winni prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (tzw. mała księgowość). Poniższy dylemat dotyczy jednak każdej formy księgowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 4 mity na temat outsourcingu księgowości w średniej firmie

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca – zgodnie z zasadą samoopodatkowania – musi sam obliczyć należne fiskusowi podatki i wywiązać się z wielu nałożonych przez prawo podatkowe obowiązków dokumentacyjnych – biuro robi wszystko – od obliczenia, przez sporządzenie deklaracji, po kontakty z urzędami i reprezentowanie przez doradcę podatkowego w sądzie. Wystarczy tylko udzielać biuru wskazanych przez jego pracowników informacji i przekazywać dokumenty księgowe.

Zakres współpracy z biurem może być węższy lub szerszy – to determinuje również cenę za te usługi. Cena zależy od formy prawnej przedsiębiorcy, miejscowości, rozmiaru działalności, a co za tym idzie – ilości faktur, formy opodatkowania i ewidencji, ilości pracowników itp. Większe podmioty mogą utworzyć specjalne komórki finansowo-księgowe – oznacza to jednak znaczne koszty.

Argumentami przemawiającymi na korzyść skorzystania z biura podatkowego jest to, że można skupić się na własnej działalności, nie ryzykując problemów z fiskusem. Nie bez znaczenia jest również ograniczenie ryzyka – w przypadku błędu popełnionego przez biuro można liczyć na odszkodowanie – warunkiem jest jednak to, by biuro było ubezpieczone. Ale uwaga – ewentualne opłaty czy kary za zaległości biuro będzie egzekwować od podatnika.

Polecamy: serwis Leasing

Autor: Anna Jeleńska. Artykuł jest fragmentem książki Własna firma jak założyć i poprowadzić – 2011. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Biura rachunkowe
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

    Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

    Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

    Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

    Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

    Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

    Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

    REKLAMA

    Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

    Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

    Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

    Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

    Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

    Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

    W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

    REKLAMA

    Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

    AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

    Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

    Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

    REKLAMA