REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgi prowadzone przez biuro rachunkowe w siedzibie firmy

Księgi prowadzone przez biuro rachunkowe w siedzibie firmy/Fotolia
Księgi prowadzone przez biuro rachunkowe w siedzibie firmy/Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Biuro rachunkowe rozpoczęło prowadzenie ksiąg rachunkowych dla nowego podmiotu gospodarczego. Umowa zakłada, że księgi rachunkowe będą prowadzone w siedzibie firmy a nie w biurze rachunkowym. Czy w związku z tym firma ma obowiązek zgłoszenia tego faktu do urzędu skarbowego?

Księgi rachunkowe w 2017 roku – limit przychodów

REKLAMA

Przekazanie prowadzenia ksiąg

Wyjaśnijmy na wstępie, że w świetle ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe, co do zasady, prowadzone są przez jednostkę. Przy czym jednostka może powierzyć prowadzenie ksiąg rachunkowych na zewnątrz, przedsiębiorcy zajmującemu się usługowo prowadzeniem ksiąg rachunkowych (dla biura rachunkowego) lub przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie z innego państwa członkowskiego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. nr 47, poz. 278, z późn. zm.).

Co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy z biurem rachunkowym

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą zgodnie z przepisami o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości, obejmuje zatem:

- prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i  systematycznym;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;

- wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;

- sporządzanie sprawozdań finansowych;

- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Obecnie działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych, zgodnie z deregulacją obowiązującą od 10 sierpnia 2014 r., mogą wykonywać przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby, które:

- mają pełną zdolność do czynności prawnych;

- nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za przestępstwa określone w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości.

Księgi prowadzone poza siedzibą i w siedzibie firmy

W przypadku gdy księgi rachunkowe będą prowadzone poza siedzibą jednostki lub miejscem sprawowania zarządu, kierownik jednostki jest obowiązany powiadomić właściwy urząd skarbowy o miejscu prowadzenia ksiąg rachunkowych w terminie 15 dni od dnia ich wydania. Zobowiązany jest także zapewnić dostępność ksiąg rachunkowych wraz z dowodami księgowymi uprawnionym organom zewnętrznej kontroli lub nadzoru w siedzibie jednostki lub w miejscu sprawowania zarządu albo w innym miejscu za zgodą organu kontroli lub nadzoru.

W świetle obowiązujących przepisów podmioty zarejestrowane w KRS zgłaszają tego rodzaju zmiany indentyfikacyjne na druku NIP-2. Natomiast przedsiębiorcy wpisani w CEIDG (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą) dokonują aktualizacji danych indentyfikacyjnych za pośrednictwem tej ewidencji, za pomocą wniosku CEIDG-1, składanego do dowolnego urzędu (miasta, gminy, dzielnicy), który jest następnie przekazywany do właściwego urzędu skarbowego.

Biura rachunkowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT – zmiana stanowiska MF

Na druku NIP-2 należy wskazać miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej w pozycji B.8. W przypadku natomiast wniosku CEIDG-1, informacje o miejscu przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz nazwie i NIP podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową wpisuje się w rubryce 21 i 22.

W sytuacji gdy księgi rachunkowe firmy będzie prowadził podmiot zewnętrzny (biuro rachunkowe) w siedzibie tej firmy, to samo zlecenie prowadzenia ksiąg rachunkowych nie spowoduje zmiany miejsca prowadzenia tych ksiąg. Wobec tego firma, czyli podmioty zarejestrowane w KRS, nie będzie zobowiązana do złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego na formularzu NIP-2, gdyż formularz ten przewiduje jedynie zgłaszanie danych dotyczących miejsca przechowywania ksiąg rachunkowych. Natomiast osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą powinny zaktualizować dane indentyfikacyjne, gdyż wniosek CEIDG-1, oprócz podania danych o miejscu prowadzenia ksiąg, wymaga również podania danych podmiotu prowadzącego księgi rachunkowe.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Biura rachunkowe
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

    Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

    Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

    Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

    Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

    Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

    W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

    REKLAMA

    Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

    AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

    Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

    Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

    Jednorazowe rozliczenie PIT. Oto, co musi zrobić biuro rachunkowe

    Do biur rachunkowych niejako "sezonowo" trafiają klienci, którzy potrzebują wyłącznie wykonania jednorazowej usługi. Jest to zazwyczaj rozliczenie roczne PIT. Pojawia się w związku z tym pytanie, czy wykonując takie jednorazowe usługi biuro rachunkowe musi przeprowadzić takie same, rozbudowane procedury bezpieczeństwa jak w przypadku stałych klientów?

    Działalność biura rachunkowego. Jakie obowiązki ma kadra, zarząd czy pracownicy?

    Przepisy AML nakładają obowiązek wyznaczenia w biurze rachunkowym osoby odpowiedzialnej za przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy. W przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobowo biuro rachunkowe nie ma takiej potrzeby, ponieważ w takiej sytuacji odpowiedzialna jest zawsze ta osoba. 

    REKLAMA

    Obowiązki biura rachunkowego. Za ich naruszenie grożą dotkliwe kary

    Biuro rachunkowe nie tylko powinno utworzyć i wdrożyć dokument tzw. procedury wewnętrznej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, ale też na bieżąco dokonywać weryfikacji i aktualizacji tego dokumentu. Za naruszenie tych obowiązków grożą kary administracyjne.

    "Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX

    "Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - serdecznie zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX, które odbędzie się 26 marca br.

    REKLAMA