REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyzacja procesów księgowych – czy przyspieszy po koronawirusie?

 Meritus
Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. jest kontynuatorem działalności firmy Meritus 2 Spółka Jawna, działającej od 1990 r.
Automatyzacja procesów księgowych – czy przyspieszy po koronawirusie? /fot. Shutterstock
Automatyzacja procesów księgowych – czy przyspieszy po koronawirusie? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pojawienie się w Polsce koronawirusa powodującego COVID-19 zmieniło naszą rzeczywistość i otoczenie biznesowe. Większość firm musiało wprowadzić zmiany w swoich organizacjach, by dostosować się do nowych reguł. Istotnie wzrosło znaczenie nie tylko pracy zdalnej czy narzędzi online umożliwiających komunikację, ale także technologii automatyzujących część procesów, eliminujących konieczność bezpośredniego kontaktu między ludźmi i minimalizujących ilość papierowej dokumentacji.

Technologie oparte na chmurze czy sztuczna inteligencja (z ang. artificial intelligence, AI) to pojęcia, które coraz śmielej wkraczają w życie współczesnych księgowych. Rosnąca grupa firm decyduje się na zastępowanie papierowego obiegu dokumentów systemami skanowania i elektronicznego obiegu faktur. Takie programy pozwalają na sprawne zarządzanie dokumentami online, minimalizują ryzyko zgubienia faktur czy rozwiązują problem niedotrzymywania terminów. Ponadto, pozwalają firmą zoptymalizować wydatki, usprawnić pracę, odpowiadać na oczekiwania współczesnego rynku i wyróżnić się na tle konkurencji. Choć inwestycja w innowacje w trudnych czasach może wydawać się złym pomysłem, to takie podejście może się okazać jedyną dobrą drogą. Zwolnione na czas pandemii tempo pracy w końcu przyspieszy, warto więc wykorzystać spokojniejszy okres na optymalizację wszystkich procesów i naprawienie wszelkich nieprawidłowości. Nowe technologie bez wątpienia odgrywają w tych obszarach kluczową rolę.

REKLAMA

Automatyzacja procesów

Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez firmę EY, aż 41% przedsiębiorców z 45 państw zwiększa inwestycje w rozwiązania automatyzujące czynności, za które do tej pory odpowiedzialni byli ludzie[1]. Są to działania, które podejmują w ramach przygotowania firm do efektywnego funkcjonowania w nowej, powirusowej rzeczywistości.

„Inwestycja w nowe technologie cyfrowe i automatyzacja części procesów staje się siłą napędową strategii rozwoju wielu firm, a pandemia przyspieszyła ten proces. Przedsiębiorstwa chcą rozwijać w swoich organizacjach kulturę innowacyjności, aby szybko dopasowywać się do dynamicznie zmieniającego się rynku i skoncentrować się na wykorzystaniu postępu technologicznego w obszarach, takim jak: blockchain, łączność w chmurze, automatyzacja czy sztuczna inteligencja. Dzięki nowym technologiom z zakresu finansów i księgowości, biura rachunkowe czy działy finansowe w firmach mogą osiągnąć nowy poziom wydajności, zwiększyć bezpieczeństwo danych czy zmniejszyć ryzyko popełniania błędów przez pracowników” – powiedział Mateusz Kalinowski, CEO AiTech i CEO Meritus Systemy Informatyczne.

Elektroniczny obieg faktur

Rynek systemów finansowo-księgowych umożliwiających skanowanie i elektroniczny obiegu faktur „w chmurze” rośnie w siłę. Mnogość ofert z jednej strony może przytłaczać, z drugiej - daje możliwości wyboru. System zarządzania fakturami stanowi centralne miejsce archiwizowania dokumentów i poufnych danych, dlatego decyzja o wyborze danego narzędzia powinna być poprzedzona dogłębną analizą.

Wybrany system powinien zakładać możliwość wprowadzania odpowiednich reguł, które decydują o tym do jakich działów czy osób mają trafić poszczególne dokumenty, co podnosi bezpieczeństwo i poufność przechowywania dokumentacji. Nie mniej istotna jest technologia. Tutaj warto postawić na rozwiązania wykorzystujące narzędzie OCR (z ang. Invoice Opitcal Character Recognition), służące do rozczytywania tekstu z zeskanowanych dokumentów i obrazów, oraz sztuczną inteligencję. Dobrym przykładem jest program skanujfakture.pl, który nie tylko sam odczytuje wszystkie pola na fakturze - wystawcę dokumentu, wartości, stawki VAT, sumy, termin płatności i produkty czy usługi - ale przede wszystkim uczy się na podstawie działań podjętych przez użytkownika. Wszystko za sprawą wykorzystania jednej z najszybciej rozwijających się gałęzi sztucznej inteligencji - głębokiego uczenia (z ang. deep learning). Technologia polega na tworzeniu sieci neuronowych, czyli systemów informatycznych, których budowa i funkcjonowanie przypomina pracę ludzkiego mózgu. Systemy wykorzystujące ten przełomowy proces znacznie ułatwiają przebieg części procesów. Co więcej, mogą je wykonać w całości za użytkownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pandemia koronawirusa pokazała, że nowe technologie w coraz większym stopniu odgrywają kluczową rolę w wielu firmach, także tych zajmujących się prowadzeniem księgowości. Biorąc pod uwagę liczbę coraz bardziej zaawansowanych technologicznie systemów skanowania i elektronicznego obiegu faktur, wniosek jest jeden - digitalizacja i automatyzacja to przyszłość księgowości.

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

___________________

[1] https://www.theguardian.com/world/2020/mar/30/bosses-speed-up-automation-as-virus-keeps-workers-home

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowadzisz biuro rachunkowe? Sprawdź, co wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

REKLAMA

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

REKLAMA

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

REKLAMA