| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Biura rachunkowe > Prowadzę biuro rachunkowe > Czy osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać deklaracje PIT bezpiecznym podpisem elektronicznym – wyjaśnienie MF

Czy osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać deklaracje PIT bezpiecznym podpisem elektronicznym – wyjaśnienie MF

Osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać bezpiecznym podpisem elektronicznym formularze PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-40, IFT-1 i IFT-3 przesyłane w imieniu klientów. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA księgowego”.

c) informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C),

d) informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11),

e) informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-1/IFT-1R),

f) informacja o przychodach (dochodach) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu albo pośredniemu odbiorcy (IFT-3/IFT-3R),

g) roczne obliczenie podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40),

h) deklaracja o wysokości akcyzy pobranej i wpłaconej przez płatnika (AKC-P).

Podmiotem będącym osobą fizyczną, o którym mowa w ww. przepisie, uprawnionym do podpisania deklaracji podpisem elektronicznym, nieweryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, jest podmiot niepełniący funkcji płatnika, będący osobą fizyczną, zobowiązany do złożenia informacji (PIT-8C). Osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe, umocowana do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, nie ma statusu płatnika ani statusu podmiotu będącego osobą fizyczną, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone. Oznacza to, że osoba ta, będąc pełnomocnikiem swoich klientów, nie może podpisywać deklaracji podpisem elektronicznym, nieweryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. W takim przypadku deklaracje powinny być podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym – § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.

Potwierdzam, że wymienione przez Panią podmioty, składając deklaracje, muszą je podpisać podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Źródło: Odpowiedź MF z 23 stycznia 2015 r. udzielona na pytanie „MONITORA księgowego”

oprac. Katarzyna Wojciechowska

prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor „MONITORA księgowego”

Jeżeli w tym artykule nie znalazłeś rozwiązania swojego problemu – napisz redakcja2@inforfk.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Narzędzia

reklama

POLECANE

reklama

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Portal Skarbiec.Biz S.A.

Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »