REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy od usługi doradztwa podatkowego i obsługi księgowej

Obowiązek podatkowy od usługi doradztwa podatkowego i obsługi księgowej / Fot. Fotolia
Obowiązek podatkowy od usługi doradztwa podatkowego i obsługi księgowej / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ramach własnej kancelarii świadczę usługi doradztwa podatkowego i usługi księgowe na rzecz klientów krajowych. Z niektórymi z nich mam podpisane umowy o stałą obsługę podatkowo-księgową, z miesięcznym okresem rozliczeniowym. Usługi obejmują w szczególności obliczanie, sporządzanie i wysyłanie deklaracji ZUS, obliczanie zaliczek na podatek dochodowy oraz obliczanie, sporządzanie i wysyłanie deklaracji VAT. Z pozostałych klientów część korzysta z moich usług sporadycznie (czyli co jakiś czas - w razie potrzeby), a reszta to klienci jednorazowi. Jak prawidłowo powinienem wykazywać w deklaracjach VAT sprzedaż moich usług świadczonych w opisany wyżej sposób?

REKLAMA

Opisane przez Pana w pytaniu usługi doradztwa podatkowego oraz usługi księgowe są trojakiego rodzaju:

  1. takie, które są świadczone na podstawie podpisanych umów o stałą obsługę podatkowo-księgową,
  2. takie, które są świadczone na rzecz tych samych klientów, jednak o charakterze sporadycznym,
  3. usługi jednorazowe.

W odniesieniu do pierwszego typu usług świadczonych na podstawie umów o stałą obsługę podat­kowo-księgową z ustalonym miesięcznym okresem rozliczeniowym będzie miał zastosowanie art. 19a ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okre­su, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług wykonanych częściowo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługa stałej obsługi podatkowo-księgowej rozliczana w ustalonych przez strony umowy okresach rozliczeniowych niewątpliwie ma charakter usługi ciągłej. W zawartych umowach ustalono bowiem, że rozliczenie wykonanych prac następuje w okresach miesięcznych, co oznacza, że usługa ta nie kończy się wraz z zakończeniem tego okresu, lecz trwa nadal aż do momentu rozwiązania umowy. Ponadto, rozliczenie z klientem obejmuje całość wykonanych w danym okresie prac, a nie poszczególne czynno­ści (etapy) po ich wykonaniu. W praktyce oznacza to, że w miesiącu rozliczeniowym ewidencjonowane są dokumenty z tego miesiąca i poprzedniego po dostarczeniu ich do kancelarii przez klienta, a usługa świadczona jest w sposób ciągły i nieprzerwany, przy czym na koniec miesięcznego okresu rozliczenio­wego wystawiana jest faktura za całość wykonanych prac.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

Natomiast usługi świadczone, co prawda na rzecz tych samych klientów, jednak w sposób nieregular­ny (co jakiś czas - bliżej nieokreślony, gdyż potrzeba skorzystania z usługi zawsze jest inicjowana przez klienta) nie mają charakteru usług ciągłych. Trzeba je więc potraktować identycznie, jak usługi świadczone jednorazowo, pod względem ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego. W odniesieniu zatem do tych usług - zarówno świadczonych sporadycznie na rzecz tych samych klientów, jak i usług jednora­zowych - obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogólnych, tj. z momentem ich wykonania.

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 kwiet­nia 2014 r. (sygn. ILPP5/443-34/14-4/KG) czytamy:

(...) świadczone przez Spółkę w ramach kompleksowego zlecenia usługi księgowe i doradztwa podatkowego można uznać za usługi o charakterze ciągłym. W konsekwencji, Spółka postąpi prawidłowo określając moment powstania obowiązku podatkowego dla tychże usług w oparciu o art. 19a ust. 3 ustawy, czyli po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego, którym w analizowanym przypadku jest ostatni dzień miesiąca.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

REKLAMA

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA