| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Biura rachunkowe > Prowadzę biuro rachunkowe > Obowiązki firm księgowych wynikające z IV Dyrektywy AML (Anti-Money Laundering)

Obowiązki firm księgowych wynikające z IV Dyrektywy AML (Anti-Money Laundering)

W 2017 roku firmy zajmujące się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych czekają zmiany. Wszystko przez konieczność dostosowania prawa krajowego do IV Dyrektywy AML (Anti-Money Laundering). Jakie są jej najważniejsze zapisy?

Podmioty muszą też przekazywać informacje do generalnego inspektora informacji finansowej (dalej: GIIF). Na czym to polega?

Obowiązek raportowania przez firmy świadczące usługi księgowe informacji do GIIF obejmuje przekazanie w trybie niezwłocznym informacji dotyczących zarejestrowanych transakcji podejrzanych. Przekazanie to polega na przesłaniu lub dostarczeniu danych z rejestru transakcji. Zakres informacji przekazywanej do GIIF powinien obejmować: datę przeprowadzenia transakcji, dane identyfikacyjne stron, kwotę, walutę i rodzaj transakcji, numery rachunków w przypadku transakcji z udziałem takich rachunków, uzasadnienie oraz miejsce, datę i sposób złożenia dyspozycji. Należy też przekazać dodatkowe dane dotyczące transakcji podejrzanej będące w jej posiadaniu, w tym informacje o rachunkach osobistych oraz związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, niewykorzystanych w zaraportowanej transakcji.

Pozostał jeszcze do omówienia obowiązek w zakresie przechowywania informacji. Przez jaki okres trzeba go wypełniać?

Instytucje obowiązane, w tym również firmy prowadzące działalność księgową, zobowiązane są do przechowywania rejestrów transakcji, informacji oraz dokumentów dotyczących transakcji, a także wyników analiz przeprowadzonych transakcji, przez okres 5 lat, liczony od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym zostały przeprowadzone.

Obowiązek podatkowy od usługi doradztwa podatkowego i obsługi księgowej

Czy warto jeszcze o czymś wspomnieć?

Omówiłem tylko ogólny zarys obowiązków nałożonych przez ustawę AML na podmioty świadczące usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Obowiązkiem każdego podmiotu jest szczegółowe wdrożenie wymogów uwzględniających specyfikę realizowanych procesów, wykorzystywanych systemów, strukturę organizacyjną oraz możliwości finansowe. Z doświadczenia w pracy z naszymi klientami wiemy, że analiza zapisów ustawy AML może budzić wiele wątpliwości. Wśród najczęściej zgłaszanych problemów znajduje się kwestia wystarczalności podejmowanych przez podmioty działań w kontekście spełnienia wymogów ustawy AML, zakresu informacji posiadanych na temat klientów i beneficjentów rzeczywistych, a także możliwości szybkiego wykazania, w przypadku kontroli ze strony regulatora, spełnienia wymogów ustawy AML. ©?

Obowiązki firm księgowych wynikające z ustawy AML:

● Wprowadzenie wewnętrznych procedur

● Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za wykonanie obowiązków wynikających z ustawy AML

● Rejestrowanie i analiza transakcji

● Stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego i analizy ryzyka

● Raportowanie do generalnego inspektora informacji finansowej

● Przechowywanie informacji ©?

Rafał Turczyn, lider Praktyki Zarządzania Ryzykiem Nadużyć i Ekspertyz w Sprawach Spornych, Deloitte

Rozmawiała Magdalena Sobczak

Polecamy artykuły

Narzędzia

reklama

POLECANE

reklama

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Waz

Managing Partner w Leaware - spółce tworzącej aplikacje mobilne i webowe dla klientów na całym świecie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »