REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ cyfryzacji księgowości na biura rachunkowe

Wpływ cyfryzacji księgowości na biura rachunkowe /fot.Shutterstock
Wpływ cyfryzacji księgowości na biura rachunkowe /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce funkcjonuje około 71,5 tys. biur rachunkowych, z których mniej więcej połowa jest aktywna, oferując swoje usługi 2 milionom przedsiębiorców. Wśród nich prawie 1,650 tys. rozlicza VAT. Postępująca cyfryzacja księgowości, w tym wprowadzenie obowiązku posiadania elektronicznej ewidencji VAT, czyli tzw. JPK_VAT i planowane przez rząd dalsze zwiększanie liczby rozwiązań cyfrowych, ma niewątpliwie wpływ na biura rachunkowe.

Cyfryzacja księgowości

- Większość biur rachunkowych w Polsce działa tak, jakby rozwój technologiczny zatrzymał się w latach 90-tych – mówi Rafał Obarzanek, Dyrektor Departamentu Programu Partnerskiego Tax Care. Według badania Grupy Idea Bank spośród 1,5 miliarda faktur wystawianych rocznie w Polsce, zaledwie co czwarta jest przekazywana elektronicznie. Z kolei czas potrzebny na samo kompletowanie dokumentów księgowych przez przedsiębiorców odpowiada co miesiąc pełnoetatowej pracy 45 tys. osób.

REKLAMA

- Konieczność posługiwania się elektronicznymi sprawozdaniami oznacza, że w polskiej księgowości maleje potrzeba przekładania papierów, a rośnie znaczenie systemów informatycznych i aplikacji, w które biura rachunkowe muszą teraz zainwestować – dodaje Rafał Obarzanek.

Dotychczas typowemu biuru rachunkowemu wystarczały programy do wystawiania faktur i prowadzenia ksiąg oraz segregatory, w których przechowywane były dokumenty. Jak wynika z badania nadal aż 98% faktur wystawianych w polskich firmach jest przechowywanych w formie papierowej. Tymczasem po Jednolitym Pliku Kontrolnym przedsiębiorców czeka jeszcze wprowadzenie obowiązkowego systemu elektronicznych faktur, co oznacza, że każda faktura będzie musiała przybrać postać elektroniczną..

Księgowość to serwery

 - Nowe przepisy zobowiązują biura do ciągłej modernizacji systemów informatycznych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego, łatwego i intuicyjnego wykonywania czynności. Firmy muszą dodatkowo poświęcić czas na weryfikację, czy rozwiązania oferowane im przez zewnętrznych dostawców spełniają wszystkie wymogi prawne – tłumaczy Anna Moskwiak – Karaszewska, Dyrektor Departamentu IT w Tax Care.

Obecny koszt wejścia na rynek w przypadku nowych biur rachunkowych jest na pewno wyższy niż było to jeszcze w zeszłym roku. Wiąże się z zakupem komputera i licencji systemu operacyjnego, zakupem serwera do gromadzenia danych oraz kopii zapasowych, a także certyfikatu do podpisywania elektronicznych dokumentów klienta (podpis kwalifikowany). Firma musi posiadać stały dostęp do sieci, a także korzystać z usług zewnętrznego administratora zarządzającego gromadzonymi danymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX Biura rachunkowe!

- Biura rachunkowe mogą zdecydować się na samodzielne poniesienie kosztów inwestycji w narzędzia informatyczne i aktualizację oprogramowania, ale alternatywą jest konsolidacja z kimś, kto takie rozwiązania już ma lub może je mieć taniej dzięki większej skali zakupów. Moim zdaniem franczyza to jeden z najlepszych sposobów na przetrwanie zmian, z jakimi mierzą się teraz biura rachunkowe – uważa Rafał Obarzanek.

Największym atutem franczyzy jest to, że franczyzobiorca nawet bez wielkiego kapitału dostaje sprawdzone standardy i procedury. Ryzyko niepowodzenia na starcie działalności w formie franczyzy znacząco obniża fakt, że franczyzobiorca nie jest pozostawiony sam sobie.

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowadzisz biuro rachunkowe? Sprawdź, co wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

REKLAMA

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

REKLAMA

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

REKLAMA