| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Biura rachunkowe > Zakładam biuro rachunkowe > Jak założyć biuro rachunkowe?

Jak założyć biuro rachunkowe?

Właściciele większości działających na rynku firm i przedsiębiorstw decydują się powierzyć prowadzenie swoich finansów wyspecjalizowanym biurom rachunkowym. Kto i na jakich warunkach może obecnie je zakładać?

NIP i ZUS

Kiedy zakładamy firmę, nasz osobisty numer NIP staje się numerem firmy. Jeżeli dotąd nie mieliśmy NIP, został on nadany przy realizacji przez Ministerstwo wniosku CEIDG. Aby poznać NIP, należy wyszukać nasz wpis, korzystając z wyszukiwarki przedsiębiorców. Każdy wpis powinien pojawić się tam najpóźniej do 3 dni od podpisania wniosku CEIDG.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

We wniosku składa się także trzy oświadczenia podatkowe: formę opodatkowania, formę opłacania zaliczek oraz rodzaj ksiąg. Należy wskazać, kto będzie prowadził ewidencję księgową i określić miejsce przechowywania dokumentacji księgowej firmy. Warto pamiętać o ZUS-ie. Jeżeli wykonywana działalność będzie jedynym źródłem utrzymania, wypełnić trzeba druk ZUA. Z kolei druk ZZA wypełnia się, kiedy jesteśmy jednocześnie zatrudnieni na umowę o pracę, w której zarabiamy powyżej minimalnej pensji krajowej. W innym przypadku, np. kiedy pensja jest niższa,  pozostajemy przy ZUA. W przypadku spółki cywilnej do wypełnienia będzie druk ZPA.

Inne formalności oraz polisa OC

W przypadku prowadzenia własnej działalności nie ma obowiązku posiadania konta firmowego – można używać prywatnego konta albo płacić gotówką. Obowiązek używania firmowego konta istnieje tylko w przypadku transakcji, których wartość przekracza 15 000 euro – bez względu na liczbę przelewów. Po założeniu firmowego konta bankowego należy poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG. Warto pamiętać, że biura rachunkowe zobowiązane są do posiadania polisy ubezpieczeniowej OC za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Wartość minimalnej sumy gwarancyjnej zależy od przedmiotu działalności biura rachunkowego.

Franczyza to dobry pomysł

Biuro rachunkowe można prowadzić na zasadach franczyzy. Tax Care, który świadczy przedsiębiorstwom usługi księgowe i doradztwo finansowe, proponuje biurom rachunkowym współpracę partnerską dostępną w trzech modelach - także franczyzowym.  Tax Care oferuje swoją markę, doświadczenie i know-how. Daje możliwość korzystania z systemu księgowego, infolinii prawnej i podatkowej oraz szeregu szkoleń. Daje również wsparcie marketingowe, lokalne działania promocyjne, wsparcie w zakresie administracji i sprzedaży. Ale co najważniejsze – umożliwia biurom rachunkowym oferowanie produktów finansowych np. faktoringu – na preferencyjnych warunkach.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Biuletyn Głównego Księgowego - wersja internetowa

Adam Głos

Prezes Zarządu Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Narzędzia

reklama

POLECANE

reklama

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Comperia.pl

Porównywarka finansowa nr 1

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »