REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć biuro rachunkowe?

Adam Głos
Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.
Jak założyć biuro rachunkowe? /Fot. Fotolia
Jak założyć biuro rachunkowe? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele większości działających na rynku firm i przedsiębiorstw decydują się powierzyć prowadzenie swoich finansów wyspecjalizowanym biurom rachunkowym. Kto i na jakich warunkach może obecnie je zakładać?

Biuro rachunkowe może założyć każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, jest niekarana w zakresie określonych przestępstw i zawrze umowę ubezpieczenia OC za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Wszystkie wcześniej wymagane warunki (m.in. wyższe wykształcenie kierunkowe, zdanie egzaminu państwowego) zostały zniesione. Nie ma już także obowiązku posiadania certyfikatu księgowego Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Jeżeli właścicielowi zależy na uwiarygodnieniu profesjonalizmu biura w oczach klientów może się ubiegać o certyfikat eksperta usług księgowych. Wydaje go Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, organizacja, która nie tylko zrzesza księgowych, ale także szkoli pracowników finansów i księgowości. Osoby prowadzące biura rachunkowe, które uzyskają w SKwP tytuł certyfikowanego eksperta usług księgowych, będą podlegały wymogom ustawicznego doskonalenia zawodowego (coroczne doszkalanie się w wymiarze 20 godzin). Jeżeli posiadacz certyfikatu nie będzie wypełniał obowiązku dokształcania się, zostanie wykreślony z rejestru.

Biuro rachunkowe krok po kroku

Przy zakładaniu biura rachunkowego trzeba spełnić wymogi, zgodne z rozpoczęciem działalności gospodarczej m.in. wypełnić formularz CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), który można znaleźć w urzędach miasta i gminy oraz w Internecie, na stronie www.firma.gov.pl. Za pomocą tego druku dokonuje się kilku zgłoszeń do różnych instytucji. Dokument ten jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (przy której nadaje się numer REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym do Urzędu Skarbowego (nadanie lub wskazanie numeru NIP i wybór formy opodatkowania) oraz zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS (płatnika, czyli osoby opłacającej swoją składkę, jak i składki swoich pracowników). Tym samym wnioskiem, w ciągu siedmiu dni od ich powstania, zgłasza się także wszelkie zmiany z zakresu podawanych informacji. W formularzu CEIDG trzeba podać rodzaj wykonywanej działalności. Numery wybranych czynności uzyskuje się z PKD - to Polska Klasyfikacja Działalności. Zawiera ona spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Nie obowiązuje limit ilości podawanych numerów PKD.

NIP i ZUS

Kiedy zakładamy firmę, nasz osobisty numer NIP staje się numerem firmy. Jeżeli dotąd nie mieliśmy NIP, został on nadany przy realizacji przez Ministerstwo wniosku CEIDG. Aby poznać NIP, należy wyszukać nasz wpis, korzystając z wyszukiwarki przedsiębiorców. Każdy wpis powinien pojawić się tam najpóźniej do 3 dni od podpisania wniosku CEIDG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wniosku składa się także trzy oświadczenia podatkowe: formę opodatkowania, formę opłacania zaliczek oraz rodzaj ksiąg. Należy wskazać, kto będzie prowadził ewidencję księgową i określić miejsce przechowywania dokumentacji księgowej firmy. Warto pamiętać o ZUS-ie. Jeżeli wykonywana działalność będzie jedynym źródłem utrzymania, wypełnić trzeba druk ZUA. Z kolei druk ZZA wypełnia się, kiedy jesteśmy jednocześnie zatrudnieni na umowę o pracę, w której zarabiamy powyżej minimalnej pensji krajowej. W innym przypadku, np. kiedy pensja jest niższa,  pozostajemy przy ZUA. W przypadku spółki cywilnej do wypełnienia będzie druk ZPA.

Kto może świadczyć usługi księgowe po deregulacji zawodu księgowego

Inne formalności oraz polisa OC

W przypadku prowadzenia własnej działalności nie ma obowiązku posiadania konta firmowego – można używać prywatnego konta albo płacić gotówką. Obowiązek używania firmowego konta istnieje tylko w przypadku transakcji, których wartość przekracza 15 000 euro – bez względu na liczbę przelewów. Po założeniu firmowego konta bankowego należy poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG. Warto pamiętać, że biura rachunkowe zobowiązane są do posiadania polisy ubezpieczeniowej OC za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Wartość minimalnej sumy gwarancyjnej zależy od przedmiotu działalności biura rachunkowego.

Franczyza to dobry pomysł

Biuro rachunkowe można prowadzić na zasadach franczyzy. Tax Care, który świadczy przedsiębiorstwom usługi księgowe i doradztwo finansowe, proponuje biurom rachunkowym współpracę partnerską dostępną w trzech modelach - także franczyzowym.  Tax Care oferuje swoją markę, doświadczenie i know-how. Daje możliwość korzystania z systemu księgowego, infolinii prawnej i podatkowej oraz szeregu szkoleń. Daje również wsparcie marketingowe, lokalne działania promocyjne, wsparcie w zakresie administracji i sprzedaży. Ale co najważniejsze – umożliwia biurom rachunkowym oferowanie produktów finansowych np. faktoringu – na preferencyjnych warunkach.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Adam Głos

Prezes Zarządu Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowadzisz biuro rachunkowe? Sprawdź, co wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

Prowadzisz biuro rachunkowe? Sprawdź, co wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

Prowadzisz biuro rachunkowe? Sprawdź, co wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

Quiz. Prowadzisz biuro rachunkowe – sprawdź co wiesz o AML
Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

REKLAMA

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA