REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć biuro rachunkowe?

Adam Głos
Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.
Jak założyć biuro rachunkowe? /Fot. Fotolia
Jak założyć biuro rachunkowe? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele większości działających na rynku firm i przedsiębiorstw decydują się powierzyć prowadzenie swoich finansów wyspecjalizowanym biurom rachunkowym. Kto i na jakich warunkach może obecnie je zakładać?

Biuro rachunkowe może założyć każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, jest niekarana w zakresie określonych przestępstw i zawrze umowę ubezpieczenia OC za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Wszystkie wcześniej wymagane warunki (m.in. wyższe wykształcenie kierunkowe, zdanie egzaminu państwowego) zostały zniesione. Nie ma już także obowiązku posiadania certyfikatu księgowego Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Jeżeli właścicielowi zależy na uwiarygodnieniu profesjonalizmu biura w oczach klientów może się ubiegać o certyfikat eksperta usług księgowych. Wydaje go Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, organizacja, która nie tylko zrzesza księgowych, ale także szkoli pracowników finansów i księgowości. Osoby prowadzące biura rachunkowe, które uzyskają w SKwP tytuł certyfikowanego eksperta usług księgowych, będą podlegały wymogom ustawicznego doskonalenia zawodowego (coroczne doszkalanie się w wymiarze 20 godzin). Jeżeli posiadacz certyfikatu nie będzie wypełniał obowiązku dokształcania się, zostanie wykreślony z rejestru.

Biuro rachunkowe krok po kroku

Przy zakładaniu biura rachunkowego trzeba spełnić wymogi, zgodne z rozpoczęciem działalności gospodarczej m.in. wypełnić formularz CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), który można znaleźć w urzędach miasta i gminy oraz w Internecie, na stronie www.firma.gov.pl. Za pomocą tego druku dokonuje się kilku zgłoszeń do różnych instytucji. Dokument ten jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (przy której nadaje się numer REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym do Urzędu Skarbowego (nadanie lub wskazanie numeru NIP i wybór formy opodatkowania) oraz zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS (płatnika, czyli osoby opłacającej swoją składkę, jak i składki swoich pracowników). Tym samym wnioskiem, w ciągu siedmiu dni od ich powstania, zgłasza się także wszelkie zmiany z zakresu podawanych informacji. W formularzu CEIDG trzeba podać rodzaj wykonywanej działalności. Numery wybranych czynności uzyskuje się z PKD - to Polska Klasyfikacja Działalności. Zawiera ona spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Nie obowiązuje limit ilości podawanych numerów PKD.

NIP i ZUS

Kiedy zakładamy firmę, nasz osobisty numer NIP staje się numerem firmy. Jeżeli dotąd nie mieliśmy NIP, został on nadany przy realizacji przez Ministerstwo wniosku CEIDG. Aby poznać NIP, należy wyszukać nasz wpis, korzystając z wyszukiwarki przedsiębiorców. Każdy wpis powinien pojawić się tam najpóźniej do 3 dni od podpisania wniosku CEIDG.

We wniosku składa się także trzy oświadczenia podatkowe: formę opodatkowania, formę opłacania zaliczek oraz rodzaj ksiąg. Należy wskazać, kto będzie prowadził ewidencję księgową i określić miejsce przechowywania dokumentacji księgowej firmy. Warto pamiętać o ZUS-ie. Jeżeli wykonywana działalność będzie jedynym źródłem utrzymania, wypełnić trzeba druk ZUA. Z kolei druk ZZA wypełnia się, kiedy jesteśmy jednocześnie zatrudnieni na umowę o pracę, w której zarabiamy powyżej minimalnej pensji krajowej. W innym przypadku, np. kiedy pensja jest niższa,  pozostajemy przy ZUA. W przypadku spółki cywilnej do wypełnienia będzie druk ZPA.

Kto może świadczyć usługi księgowe po deregulacji zawodu księgowego

Inne formalności oraz polisa OC

W przypadku prowadzenia własnej działalności nie ma obowiązku posiadania konta firmowego – można używać prywatnego konta albo płacić gotówką. Obowiązek używania firmowego konta istnieje tylko w przypadku transakcji, których wartość przekracza 15 000 euro – bez względu na liczbę przelewów. Po założeniu firmowego konta bankowego należy poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG. Warto pamiętać, że biura rachunkowe zobowiązane są do posiadania polisy ubezpieczeniowej OC za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Wartość minimalnej sumy gwarancyjnej zależy od przedmiotu działalności biura rachunkowego.

Franczyza to dobry pomysł

Biuro rachunkowe można prowadzić na zasadach franczyzy. Tax Care, który świadczy przedsiębiorstwom usługi księgowe i doradztwo finansowe, proponuje biurom rachunkowym współpracę partnerską dostępną w trzech modelach - także franczyzowym.  Tax Care oferuje swoją markę, doświadczenie i know-how. Daje możliwość korzystania z systemu księgowego, infolinii prawnej i podatkowej oraz szeregu szkoleń. Daje również wsparcie marketingowe, lokalne działania promocyjne, wsparcie w zakresie administracji i sprzedaży. Ale co najważniejsze – umożliwia biurom rachunkowym oferowanie produktów finansowych np. faktoringu – na preferencyjnych warunkach.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Adam Głos

Prezes Zarządu Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Aneta
    2022-04-15 12:00:46
    Swoje biuro podatkowe prowadzę już ponad rok i musze przyznać, że jestem bardzo zadowolona ;) Pracowałam wcześniej w tym zakresie więc część wiedzy już posiadałam. Zrobiłam jeszcze studia podyplomowe z eksperta usług księgowych na WSKZ-cie. Studia były całkowicie online, wykłady bardzo konkretne. Uzyskana wiedza przydaje mi się codziennie w pracy :)
    0
QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX

"Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - serdecznie zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX, które odbędzie się 26 marca br.

Czas ucieka – jak sprawnie złożyć e-SF za 2023 r.?

Przed księgowymi wymagający sprint. Jeśli rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, to na przełomie miesięcy kumulują się dwa obowiązki: do 31 marca trzeba sporządzić i e-podpisać elektroniczne sprawozdanie finansowe (e-SF), a do 2 kwietnia wysłać do Urzędu Skarbowego CIT-8 z kwalifikowanym e-podpisem.

Księgowość wewnętrzna czy outsourcing? Wybierz zgodnie z potrzebami Twojego biznesu

Prowadząc własną firmę, kluczową decyzją jest wybór między wewnętrznym działem księgowości a outsourcingiem tej usługi. Każda z tych opcji ma swoje zalety i wady, które warto rozważyć, biorąc pod uwagę specyfikę działalności oraz indywidualne preferencje. 

Postanowienia noworoczne 2024. Co drugi Polak porzuca je przed 1 kwietnia, ale reklamy w Internecie wciąż mu je przypominają

Połowa Polek i Polaków podjęła postanowienia noworoczne 2024, ale połowa z tej połowy zrezygnuje z nich w ciągu trzech miesięcy. Nie będą mogli jednak tak łatwo o nich zapomnieć, bo reklamy w Google wciąż będą ich zachęcać do fitness, diety albo suplementów.

REKLAMA

Składka zdrowotna ryczałtowców w 2024 roku [Kwoty, podstawy wymiaru]

Jaka jest wysokość składek zdrowotnych płaconych w 2024 roku przez przedsiębiorców opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych? Jakie są podstawy wymiaru tych składek?

Czy będą nowe przepisy dot. księgowych i biur rachunkowych? Ministerstwo Finansów zapowiada drobne zmiany i dalsze analizy

Ministerstwo Finansów opublikowało raport podsumowujący prekonsultacje dotyczące przyszłości i ewentualnej regulacji zawodu księgowego oraz usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (tj. prowadzenia biura rachunkowego). Raport ten podsumowuje opinie zgłoszone w toku prekonsultacji i - jak deklaruje resort - zostanie wykorzystany w dalszych pracach analitycznych Ministerstwa Finansów. W tym momencie Ministerstwo nie planuje podjąć prac legislacyjnych zmierzających do regulacji zawodu księgowego. Natomiast już teraz Ministerstwo zapowiada dalsze prace nad opracowaniem projektu zmian przepisów o rachunkowości o charakterze usprawniającym obecny system, w szczególności w zakresie przepisów dotyczących ubezpieczenia OC od wykonywanych usług księgowych.

Outsourcing w księgowości to przede wszystkim przejmowanie procesów

Na czym może dziś polegać outsourcing usług księgowych? Czy skorzystanie z takiego rozwiązania może rzeczywiście polepszyć sytuację firmy?

Świąteczne życzenia dla księgowych

Święta Bożego Narodzenia to czas radości, spokoju i refleksji. Jest to również okazja, aby podziękować tym, którzy przez cały rok ciężko pracują, w tym księgowym, którzy są nieodłączną częścią każdej firmy. W tym artykule skupimy się na tym, czego księgowa lub księgowy może sobie życzyć w tym wyjątkowym okresie, biorąc pod uwagę specyfikę ich zawodu.

REKLAMA

Ile zarabiają kobiety w sektorze finansowym (banki, księgowość, ubezpieczenia)? Luka płacowa nadal istnieje

Z danych Eurostatu wynika, że luka płacowa w Polsce wynosi 4,5 proc. W sektorze prywatnym stanowi 12,9 proc., podczas gdy w sektorze publicznym tylko 2,3 proc. Sektor finansowy również należy do branż, w których kobiety wciąż zarabiają mniej od mężczyzn. W 4. edycji badania „Kobiety w Finansach” przeprowadzonego przez Antal wraz z CFA Society Poland, we współpracy z Bankiem BPH i Izbą Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA) tylko 45 proc. respondentów wskazało, że pracodawcy zapewniają równość wynagrodzeń na tych samych stanowiskach bez względu na płeć.

Kto powinien już dziś zacząć testować wystawianie e-faktur? Komunikat MF

MF informuje w komunikacie: Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mogą dobrowolnie korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. Warto już dziś zacząć działać w tym systemie, żeby dobrze przygotować się do obowiązkowego e-fakturowania od 1 lipca 2024 r. Podobne rozwiązania standaryzujące system wystawiania faktur są wprowadzane w różnych krajach na całym świecie. MF i KAS rozpoczynają ogólnopolski cykl spotkań on-line mający przybliżyć główne założenia KSeF.

REKLAMA