| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Biura rachunkowe > Zakładam biuro rachunkowe > Jak założyć biuro rachunkowe?

Jak założyć biuro rachunkowe?

Właściciele większości działających na rynku firm i przedsiębiorstw decydują się powierzyć prowadzenie swoich finansów wyspecjalizowanym biurom rachunkowym. Kto i na jakich warunkach może obecnie je zakładać?

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Biuro rachunkowe może założyć każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, jest niekarana w zakresie określonych przestępstw i zawrze umowę ubezpieczenia OC za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Wszystkie wcześniej wymagane warunki (m.in. wyższe wykształcenie kierunkowe, zdanie egzaminu państwowego) zostały zniesione. Nie ma już także obowiązku posiadania certyfikatu księgowego Ministerstwa Finansów.

Jeżeli właścicielowi zależy na uwiarygodnieniu profesjonalizmu biura w oczach klientów może się ubiegać o certyfikat eksperta usług księgowych. Wydaje go Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, organizacja, która nie tylko zrzesza księgowych, ale także szkoli pracowników finansów i księgowości. Osoby prowadzące biura rachunkowe, które uzyskają w SKwP tytuł certyfikowanego eksperta usług księgowych, będą podlegały wymogom ustawicznego doskonalenia zawodowego (coroczne doszkalanie się w wymiarze 20 godzin). Jeżeli posiadacz certyfikatu nie będzie wypełniał obowiązku dokształcania się, zostanie wykreślony z rejestru.

Kto może świadczyć usługi księgowe po deregulacji zawodu księgowego

Biuro rachunkowe krok po kroku

Przy zakładaniu biura rachunkowego trzeba spełnić wymogi, zgodne z rozpoczęciem działalności gospodarczej m.in. wypełnić formularz CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), który można znaleźć w urzędach miasta i gminy oraz w Internecie, na stronie www.firma.gov.pl. Za pomocą tego druku dokonuje się kilku zgłoszeń do różnych instytucji. Dokument ten jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (przy której nadaje się numer REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym do Urzędu Skarbowego (nadanie lub wskazanie numeru NIP i wybór formy opodatkowania) oraz zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS (płatnika, czyli osoby opłacającej swoją składkę, jak i składki swoich pracowników). Tym samym wnioskiem, w ciągu siedmiu dni od ich powstania, zgłasza się także wszelkie zmiany z zakresu podawanych informacji. W formularzu CEIDG trzeba podać rodzaj wykonywanej działalności. Numery wybranych czynności uzyskuje się z PKD - to Polska Klasyfikacja Działalności. Zawiera ona spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Nie obowiązuje limit ilości podawanych numerów PKD.

Narzędzia

reklama

POLECANE

reklama

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Systim

Księgowość przez Internet – online

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »