| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Biura rachunkowe > Zakładam biuro rachunkowe > Obowiązkowe ubezpieczenie OC biura rachunkowego

Obowiązkowe ubezpieczenie OC biura rachunkowego

Biuro rachunkowe prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zobowiązane jest do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) za szkody wyrządzone w związku z tą działalnością. Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności.

Ubezpieczenie OC obejmuje wszystkie szkody w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z prowadzoną działalnością bez możliwości umownego ograniczenia przez zakład ubezpieczeń wypłaty odszkodowań.

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych 10 000 euro. Kwota ta jest ustalana z zastosowaniem kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta.

Ważne!

Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Należy mieć na uwadze, że kto wbrew przepisom ustawy o rachunkowości prowadzi działalność usługową w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych bez spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności, o czym mówi art. 79 pkt 7 ustawy o rachunkowości.

Ubezpieczenie OC wspólników biura rachunkowego (spółki cywilnej)

Jak wspomniano wcześniej, za przedsiębiorców, którzy mogą wykonywać działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, uznaje się również wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

Czy zatem ubezpieczenie OC musi posiadać każdy ze wspólników, czy wystarczy, że takie ubezpieczenie posiadać będzie biuro rachunkowe jako spółka? W przypadku wspólników biura rachunkowego prowadzącego usługowo księgi rachunkowe obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC dotyczył będzie każdego z przedsiębiorców, a nie jedynie biuru rachunkowym jako spółki cywilnej. Brak wykupienia polisy dla każdego ze wspólników, i to dla każdego co najmniej na minimalną sumę gwarancyjną, stanowi naruszenie przepisów ustawy o rachunkowości i skutkuje karą grzywny, karą ograniczenia wolności.

Zastosowanie procedury VAT marża przez biuro rachunkowe

Jest to spowodowane tym, że spółka cywilna nie stanowi jednostki organizacyjnej posiadającej podmiotowość prawną jak spółki osobowe, tym samym nie może być stroną umowy, w tym umowy ubezpieczenia OC. A zatem w przypadku zawierania umowy ubezpieczenia, jako jej stronę należy wskazać wszystkich wspólników spółki prowadzących wspólnie działalność w formie spółki cywilnej.

Polecamy artykuły

Narzędzia

reklama

POLECANE

reklama

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Admiral Tax Ltd

Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »