REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców

Kancelaria oferuje pomoc prawną w zakresie: zwalczania nieuczciwej konkurencji, prawa reklamy, relacji z sieciami handlowymi (m.in. odzyskiwanie tzw. „opłat półkowych”, dochodzenie odsetek w przypadku terminów płatności za towar przekraczających 30 dni, dochodzenie zapłaty za towar, kwestionowanie prawa zwrotu towarów i in.) oraz szeroko rozumianego prawa gospodarczego, w tym stałej obsługi prawnej przedsiębiorców.

Celem Kancelarii jest udzielanie przedsiębiorcom pomocy prawnej służącej realizacji ich celów biznesowych. Dynamicznie rozwijające się otoczenie rynkowe stawia wiele wyzwań, także o charakterze prawnym. Zrozumienie zmian rynkowych jest kluczem do realizacji szybkiej i skutecznej pomocy prawnej mającej na celu wzmocnienie pozycji przedsiębiorców na rynku. Kancelaria w swojej działalności skupia się nie tylko na prawnych aspektach powierzonych spraw, ale stara się też przewidzieć gospodarcze skutki podejmowanych działań, aby w pełni chronić interesy swoich klientów. W tym celu Kancelaria preferuje model współpracy oparty na pełnej i bieżącej komunikacji z klientami, w tym w szczególności na podejmowaniu wspólnych decyzji co do sposobu prowadzenia sprawy.

Kontakt:

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

ul. Torfowa 2/2

30-384 Kraków

+48505975749

info@kancelariamojecki.pl

blog: www.kancelariamojecki.pl/blog-nieuczciwa-konkurencja/

www.kancelariamojecki.pl

Know-how, baza klientów i inne informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa mogą mieć istotną wartość gospodarczą dla przedsiębiorcy. W dobie konkurencyjnej gospodarki zdobycie informacji będących w posiadaniu konkurenta może przynieść nieuzasadnioną przewagę rynkową.
Z firmy odchodzi kluczowy pracownik. Miał dostęp do istotnych informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych i handlowych firmy, w tym do strategii, listy klientów, stosowanej polityki cenowej itp. I istnieje niebezpieczeństwo, że pracownik ten przejdzie do konkurencyjnej firmy. W jaki sposób można przeciwdziałać niekorzystnym skutkom odejścia pracownika w sferze tajemnic przedsiębiorstwa?

REKLAMA

Mnogość dostępnych na rynku produktów sprawia, że trudno oprzeć się wrażeniu, że niektóre z nich są co najmniej podobne do produktów konkurencji. Często jest to spowodowane cechami funkcjonalnymi produktu. Nierzadkie są jednakże również przypadki, gdzie podobieństwo wynika z kopiowania produktów konkurencji. W takich sytuacjach powstaje pytanie, czy naśladownictwo jest w świetle prawa dopuszczalne. Z jednej strony naśladownictwo jest elementem postępu gospodarczego. Z drugiej jednakże strony, naśladownictwo może prowadzić do przejęcia wyników pracy innego przedsiębiorcy. Mamy więc do czynienia z konfliktem dwóch wartości – publicznych (rozwój gospodarki) i prywatnych (ochrona czyjejś pracy).
Reklama wprowadzająca w błąd jest jednym z przejawów nieuczciwej reklamy obok reklamy sprzecznej z przepisami prawa czy dobrymi obyczajami i innych. Taka reklama nie tylko zakłóca stosunki rynkowe pomiędzy konkurującymi przedsiębiorcami, ale też uniemożliwia bądź znacznie utrudnia odbiorcom reklamy podjęcie rzeczowej decyzji co do zakupu produktu lub usługi.

REKLAMA

Rozpoczynając działalność gospodarczą, bądź wprowadzając produkt na rynek należy zachować szczególną ostrożność sprawdzając, czy oznaczenia, które mają wyróżniać przedsiębiorcę i jego towary na rynku, nie są już wykorzystywane przez konkurentów. Pomiędzy firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym niejednokrotnie występuje kolizja.
Znaki towarowe służą odróżnianiu towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Ochrona znaków towarowych możliwa jest nie tylko w przypadku znaków, na które zostało udzielone prawo ochronne, ale również w przypadku znaków towarowych niezarejestrowanych.
Istnienie różnych rodzajów oznaczeń powoduje trudność w wyborze właściwych środków ochrony. Inaczej wygląda bowiem ochrona w przypadku firmy przedsiębiorcy, inaczej w przypadku oznaczenia przedsiębiorstwa, a jeszcze inaczej w przypadku oznaczeń towarów lub usług. Właściwe zidentyfikowanie podstawy swoich roszczeń może warunkować uzyskanie skutecznej ochrony, w szczególności na drodze sądowej.
Jednym z podstawowych środków służących wyróżnieniu się na konkurencyjnym rynku jest używanie różnego rodzaju oznaczeń. Używanie oznaczeń często może doprowadzić do konfliktów z konkurentami. Przedmiotem tych konfliktów może być np. prawo do pierwszeństwa posługiwania się danym oznaczeniem bądź nieuczciwe wykorzystanie renomy związanej z oznaczeniem przysługującym innemu przedsiębiorcy. Istnienie różnych rodzajów oznaczeń powoduje jednakże trudność w wyborze właściwych środków ochrony.
Wydany w dniu 16 października 2014 r. wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. SK 20/12) potwierdził zgodność przepisu art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (przepis ten jest podstawą żądania zwrotu tzw. opłat półkowych uiszczonych przez dostawców na rzecz sieci handlowych) z Konstytucją.

REKLAMA