| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowi > Certyfikat księgowy a deregulacja - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Certyfikat księgowy a deregulacja - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Eksperci z Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów odpowiedzieli na najczęściej pojawiające się pytania w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i certyfikatów księgowych w kontekście deregulacji tej działalności. Prezentujemy te wyjaśnienia poniżej.

Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych – wprowadzająca deregulację w zakresie wydawania certyfikatów księgowych - została ostatecznie uchwalona przez Sejm w dniu 9 maja 2014 r. i podpisana przez Prezydenta RP w dniu 30 maja 2014 r. Ustawa ta przewiduje likwidację instytucji certyfikatu księgowego i tym samym egzaminów uprawniających do uzyskania tego certyfikatu.

Przepisy przejściowe tejże ustawy w art. 23 ust. 2 umożliwiają przystąpienie do egzaminu jedynie osobom, które złożą wniosek o zakwalifikowanie do egzaminu przed dniem wejścia w życie przepisów przedmiotowej ustawy. Ministerstwo Finansów planuje przeprowadzenie takiego egzaminu we wrześniu 2014 r.

Pytanie:  Nie posiadam certyfikatu księgowego a w przyszłości chciałabym założyć biuro rachunkowe. Czy po deregulacji zawodów będą potrzebne specjalne uprawnienia do prowadzenia takiej działalności?

Odpowiedź Departamentu Rachunkowości MF: Projekt „ustawy deregulacyjnej" przewiduje dereglamentację usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, co oznacza, iż czynności z tego zakresu będzie mogła wykonywać każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i niekaralność za ściśle określony katalog przestępstw, tj. za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości, a także posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

Do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie będzie zatem wymagane posiadanie żadnych uprawnień.

Pytanie: Posiadam certyfikat księgowy, czy po deregulacji zachowa on swoją ważność?

Odpowiedź Departamentu Rachunkowości MF: Osoby posiadające certyfikaty księgowe czy też świadectwa kwalifikacyjne, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, będą mogły się nimi nadal posługiwać w celu potwierdzania kwalifikacji zawodowych.

Wykaz osób, które uzyskały certyfikat księgowy (świadectwo kwalifikacyjne) nadal będzie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - zmiany deregulacyjne

Certyfikat księgowy – zasady egzaminu

Pytanie: Chciałabym uzyskać certyfikat księgowy, posiadam trzyletnią praktykę w księgowości i jestem w trakcie studiów magisterskich o specjalności rachunkowość. Co stanie się z wnioskiem, który zostanie złożony przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej, ale nie zostanie rozpatrzony?

Narzędzia księgowego

reklama

PRACA DLA KSIĘGOWYCH

BIURA RACHUNKOWE

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Emil Kowalski

www.asib.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »