| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowi > Certyfikat księgowy a deregulacja - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Certyfikat księgowy a deregulacja - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Eksperci z Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów odpowiedzieli na najczęściej pojawiające się pytania w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i certyfikatów księgowych w kontekście deregulacji tej działalności. Prezentujemy te wyjaśnienia poniżej.

Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych – wprowadzająca deregulację w zakresie wydawania certyfikatów księgowych - została ostatecznie uchwalona przez Sejm w dniu 9 maja 2014 r. i podpisana przez Prezydenta RP w dniu 30 maja 2014 r. Ustawa ta przewiduje likwidację instytucji certyfikatu księgowego i tym samym egzaminów uprawniających do uzyskania tego certyfikatu.

Przepisy przejściowe tejże ustawy w art. 23 ust. 2 umożliwiają przystąpienie do egzaminu jedynie osobom, które złożą wniosek o zakwalifikowanie do egzaminu przed dniem wejścia w życie przepisów przedmiotowej ustawy. Ministerstwo Finansów planuje przeprowadzenie takiego egzaminu we wrześniu 2014 r.

Pytanie:  Nie posiadam certyfikatu księgowego a w przyszłości chciałabym założyć biuro rachunkowe. Czy po deregulacji zawodów będą potrzebne specjalne uprawnienia do prowadzenia takiej działalności?

Odpowiedź Departamentu Rachunkowości MF: Projekt „ustawy deregulacyjnej" przewiduje dereglamentację usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, co oznacza, iż czynności z tego zakresu będzie mogła wykonywać każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i niekaralność za ściśle określony katalog przestępstw, tj. za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości, a także posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

Do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie będzie zatem wymagane posiadanie żadnych uprawnień.

Pytanie: Posiadam certyfikat księgowy, czy po deregulacji zachowa on swoją ważność?

Odpowiedź Departamentu Rachunkowości MF: Osoby posiadające certyfikaty księgowe czy też świadectwa kwalifikacyjne, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, będą mogły się nimi nadal posługiwać w celu potwierdzania kwalifikacji zawodowych.

Wykaz osób, które uzyskały certyfikat księgowy (świadectwo kwalifikacyjne) nadal będzie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - zmiany deregulacyjne

Certyfikat księgowy – zasady egzaminu

Pytanie: Chciałabym uzyskać certyfikat księgowy, posiadam trzyletnią praktykę w księgowości i jestem w trakcie studiów magisterskich o specjalności rachunkowość. Co stanie się z wnioskiem, który zostanie złożony przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej, ale nie zostanie rozpatrzony?

Narzędzia księgowego

reklama

PRACA DLA KSIĘGOWYCH

BIURA RACHUNKOWE

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

KSP Legal & Tax Advice

Tworzymy rozwiązania dla biznesu. Zespół Doradztwa Podatkowego. Obsługa prawna.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »