| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Bezrobotny > Rozmowa kwalifikacyjna > W jaki sposób przekazywać informacje, aby zaciekawić pracodawcę

W jaki sposób przekazywać informacje, aby zaciekawić pracodawcę

Nikt by nie chciał, aby pracodawca podczas rozmowy kwalifikacyjnej wykazywał oznaki znudzenia, zniechęcenia, a już na pewno irytacji lub zdenerwowania.

Należy pamiętać, że pracodawca to też człowiek, i ma zupełne prawo do tego, żeby mieć gorszy dzień czy był zmęczony. Nie zmienia to jednak faktu, że kandydat powinien dołożyć wszelkich starań, aby wszystkie informacje, które chce przekazać zostały dobrze zrozumiane przez rozmówcę.

W czasie spotkania powinna obowiązywać zasada 80 do 20 czyli 20% rozmowy to powinny być pytania pracodawcy i jego komentarze, natomiast pozostałe 80% to odpowiedzi kandydata. Dlatego też należy unikać krótkich odpowiedzi typu: „tak”, „nie”, „2 lata”, „z powodów osobistych” itd. W momencie, kiedy w ten sposób będzie wyglądać spotkanie to, pracodawca nie uzyska interesujących go informacji, a kandydat będzie miał poczucie, że nie przedstawił wszystkich swoich argumentów.

Dlatego bardzo istotne jest przygotowanie do rozmowy, aby podczas spotkania nie było dłuższych chwil milczenia i nerwowego szukania w pamięci poszczególnych wiadomości. Należy także unikać sytuacji odwrotnej, tj. niedopuszczenie pracodawcy do głosu. Odpowiedzi powinny być co prawda wyczerpujące, aczkolwiek zawsze na temat. Nie powinno się udzielać niepotrzebnych informacji dotyczących życia prywatnego, stosunków rodzinnych, a przede wszystkim nie należy opowiadać o niepowodzeniach w poszukiwaniu zatrudnienia bądź o wydarzeniach z poprzedniego miejsca pracy.

owa niewerbalna jest także jednym z elementów, które powodują, że pracodawca wysłuchuje kandydata z zaciekawieniem. W pierwszej kolejności należy pokazać pracodawcy, że potrafimy go słuchać. Aktywne słuchanie jest to podstawa skutecznej komunikacji. Nikt nie lubi, aby, kiedy nasz rozmówca zajmuje się czymś innym. Dlatego też każde słowo pracodawcy powinniśmy chłonąć jak gąbka i przekona ć o tym pracodawcę. Postawa świadcząca o zainteresowaniu to lekko pochylona sylwetka, jakbyśmy mieli trochę wyciągniętą głowę w przód i oczywiście kiwanie głową na znak zrozumienia pytania czy wypowiedzianego komentarza.

Z pewnością nie zachęcimy pracodawcy do rozmowy, kiedy będziemy mówili szybko, chaotycznie i przerywając kolejne wątki. W parze z taką komunikacją idzie podnoszenie głosu, ton staje się bardziej roszczeniowy. Po pewnym czasie rozmówca po prostu się zmęczy i nie zechce śledzić kolejnych etapów selekcji, uznając ją za zakończoną.

Aby sprawić, żeby pracodawca był zainteresowany tym, co mamy mu do zaprezentowania, należy pamiętać o kilku zasadach:

  • Mów raczej wolno, ale stanowczo i pewnie,
  • Nie wspominaj o prywatnych sprawach,
  • Nie mów źle o poprzednim szefie, nawet, gdy zostaniesz o to zapytany,
  • Przygotuj dokumenty, które mogą być pomocne, miej ze sobą teczkę – wypadniesz profesjonalnie w oczach pracodawcy
  • Pamiętaj o mowie niewerbalnej – wiele rzeczy można przekazać bez słów,
  • Zadbaj o swój odbiór wizualny – profesjonalny wygląd z pewnością pomoże zainteresować pracodawcy twoją osobą,
  • Pamiętaj o zwrotach grzecznościowych, nigdy nie siadaj nie poproszony.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Sadowski

Analityk Expandera, ekspert w dziedzinie produktów bankowych i funduszy inwestycyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »