| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Bezrobotny > Rozmowa kwalifikacyjna > Techniki i metody rekrutowania pracowników

Techniki i metody rekrutowania pracowników

Aby dokładnie zweryfikować umiejętności i predyspozycje kandydata do pracy, często nie wystarczą tylko dokumenty aplikacyjne i rozmowa kwalifikacyjna.

W skład testów psychologicznych wchodzą również testy osobowościowe, które mają za zadanie sprecyzować sylwetkę psychiczną kandydata. Testy takie mierzą nastawienie do życia, optymizm, pesymizm, relacje z innymi ludźmi, otwartość na nowe doświadczenia, style zachowania, osobiste preferencje związane z wykonywaniem obowiązków. Testy osobowościowe w dużej mierze mówią o nas samych, o naszych doświadczeniach, trudnościach i kontaktach z innymi. Wielu z tych rzeczy nie można się wyuczyć, przy czym trudno tu także określić jak należy odpowiadać, aby opinia była pozytywna. Na różne stanowiska potrzeba różnych ludzi. Nie można jednoznacznie określić, że łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych jest cechą niezwykle pożądaną. Na niektóre stanowiska bowiem, taka umiejętność jest zupełnie nieistotna, np. przy samodzielnej pracy informatyka. Dlatego też nie można przygotować się do tych testów, a jedyną skuteczną drogą do optymalnego przedstawienia się pracodawcy, jest odpowiadanie zgodnie z prawdą.

W momencie, kiedy są takie potrzeby stosuje się również rozmowy kwalifikacyjne w języku obcym dla pełniejszego obrazu umiejętności kandydata. Często certyfikaty czy kursy nie odzwierciedlają praktycznych zdolności. Rozmowy te przeprowadza się, kiedy oprócz znajomości języka obcego na określonym poziomie, wymagane są również predyspozycje osobiste, łatwość podejmowania tematów, płynność w posługiwaniu się językiem oraz reagowanie na sytuacje nieprzewidziane. Takie wymagania mogą zostać postawione tłumaczom, przewodnikom turystycznym, pilotom wycieczek, menagerom, jak również wszystkim innym osobom, które ubiegają się o stanowiska pracy za granicą.

Duże firmy, które prowadzą rekrutację na kilka lub kilkanaście stanowisk, stosują często metodę rekrutacyjną, która nazywa się Assessment Centre. Polega ona na zebraniu kandydatów do pracy w grupę i przydzieleniu jej określonych zadań. W zależności od potrzeb mogą to być zadania bardzo złożone, wymagające wykorzystania specjalistycznej wiedzy i predyspozycji osobowościowych oraz pracy w szybkim tempie, ponieważ mogą być one ograniczone czasowo. Całemu przedsięwzięciu przyglądają się osoby (asesorzy), które oceniają pracę poszczególnych osób pod względem wcześniej ustalonych kryteriów. Metoda ta jest bardzo kosztowna, ponieważ osoby oceniające muszą być do tego specjalnie przygotowane i przeszkolone, czasem rejestruje się pracę kandydatów z wykorzystaniem narzędzi audiowizualnych, dlatego niewielu pracodawców decyduje się na taką formę rekrutacji. Aczkolwiek informacje płynące z obserwacji często są bardzo pomocne przy wyborze kandydata/kandydatów, ponieważ pozwalają ocenić:

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Parco

Biuro Rachunkowe PARCO S.C.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »