| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Darowizny > Podatek od darowizn > Wysokość podatku od darowizn

Wysokość podatku od darowizn

Darowizny są co do zasady opodatkowane. Istnieją jednak limity kwot, do których obowiązek podatkowy nie obowiązuje. Podatek należy zapłacić tylko od nadwyżki ponad limit. Zarówno jednak kwoty limitów, jak i wysokość podatku są różne w zależności od stopnia pokrewieństwa.

Przykłady – obliczanie podatku od spadków.


Przykład 1

Grupa podatkowa I – syn nabywa czystą wartość spadku w wysokości 100.000 zł. Kwota wolna od podatku w I grupie podatkowej wynosi 9.637 zł.


Obliczenie podatku:

100.000 zł – 9.637 zł = 90.363 zł

90.363 zł – 20.556 zł = 69.807 zł

69.807 zł x 7 % = 4.886,49 zł + 822,20 zł = 5.708,69 zł

Kwota podatku po zaokrągleniu do pełnych złotych 5.709 zł.


Przykład 2

Grupa podatkowa II – siostrzeniec nabywa czystą wartość spadku w wysokości 22.276 zł. Kwota wolna od podatku w II grupie podatkowej wynosi 7.276 zł.


Obliczenie podatku:

22.276 zł – 7276 zł = 15.000 zł

15.000 zł – 10.278 zł = 4.722 zł

4.722 zł x 9 % = 424,98 zł + 719,50 zł = 1.144,48 zł

Kwota podatku po zaokrągleniu do pełnych złotych 1.144 zł.


Przykład 3

Grupa podatkowa III – osoba obca nabywa czystą wartość spadku w wysokości 10.000 zł. Kwota wolna od podatku w III grupie podatkowej wynosi 4.902 zł.


Obliczenie podatku:

10.000 zł – 4.902 zł = 5.098 zł

5.098 zł x 12 % = 611,76

Kwota podatku po zaokrągleniu do pełnych złotych 612 zł.

Zobacz również serwis: Darowizny

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »