| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Dziecko w urzędzie > Rejestracja dziecka po urodzeniu

Rejestracja dziecka po urodzeniu

Fakt urodzenia dziecka należy zgłosić w ciągu 14 dni od dnia urodzenia, natomiast w sytuacji, gdy dziecko urodziło się martwe w ciągu 3 dni.

Do zgłoszenia urodzenia dziecka obowiązani są w kolejności:

  1. ojciec dziecka
  2. lekarz lub położna albo inna osoba obecna przy porodzie
  3. matka, jeżeli stan jej zdrowia na to pozwala
  4. szpital lub inny zakład, jeżeli urodzenie dziecka nastąpiło na jego terenie.

W sytuacji, gdy żadna z w/w osób nie może spełnić tego obowiązku, zgłoszenia może dokonać w imieniu osoby zobowiązanej pełnomocnik. Pełnomocnictwo winno być udzielone na piśmie i wymieniać imię jakie ma być nadane dziecku.

Przy rejestracji dziecka wymaganymi dokumentami są:

- "zgłoszenie urodzenia dziecka"/zaświadczenie lekarskie/ - dla dziecka urodzonego w szpitalu w/w zaświadczenie dostarcza pracownik szpitala,

d o   w g l ą d u :

  • dowody rodziców,
  • odpis skrócony aktu małżeństwa rodziców  jeżeli dziecko pochodzi z małżeństwa,
  • odpis skrócony aktu urodzenia matki, jeżeli dziecko  nie pochodzi z małżeństwa,
  • odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie - w przypadku, gdy matka dziecka jest rozwiedziona,
  • odpis skrócony aktu zgonu męża - w przypadku gdy matka dziecka jest wdową.

W/w dokumentów nie składa się, jeżeli zostały sporządzone i są przechowywane w tutejszym USC, wówczas kierownik USC sporządza notatki, które włącza do akt zbiorowych urodzeń.

Zobacz też: Kiedy dziecko może mieć dowód osobisty

Pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka powinno w szczególności zawierać:

  •   imię i nazwisko, nazwisko rodowe, datę urodzenia, PESEL, określenie stanu cywilnego oraz miejsca stałego zameldowania matki dziecka;
  •   imię i nazwisko, datę urodzenia, PESEL, określenie stanu cywilnego oraz miejsca stałego zameldowania ojca dziecka;
  •   dane dotyczące wykształcenia rodziców dziecka;
  •   dane dotyczące źródła utrzymania rodziców dziecka;
  •   datę urodzenia dziecka;
  •   określenie miejscowości urodzenia dziecka;
  •   określenie płci, ciężaru i długości dziecka;
  •   charakterystykę porodu.

Rejestracja dziecka nie podlega żadnym opłatom.

Do aktu urodzenia wpisuje się:

  • nazwisko, imię (imiona) i płeć dziecka;
  • miejsce i datę urodzenia dziecka;
  • nazwiska, nazwiska rodowe rodziców, imię (imiona), miejsce i datę urodzenia, miejsce zamieszkania każdego z rodziców w chwili urodzenia się dziecka;
  • nazwisko, imię i miejsce zamieszkania zgłaszającego;
  • dane dotyczące zakładu opieki zdrowotnej, jeżeli sporządzenie aktu następuje na podstawie zgłoszenia.

Po dokonaniu rejestracji urodzenia i sporządzeniu aktu, osoba rejestrująca otrzymuje 3 szt. odpisów skróconych aktów urodzeń dziecka.

Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym urzędzie stanu cywilnego zastępuje zameldowanie. Datą zameldowania dziecka jest data sporządzenia aktu urodzenia. Zameldowania dokonuje organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego matki dziecka lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.

Wzory formularzy zameldowania na pobyt stały i wniosku o nadania numeru pesel

Zobacz serwis: Dziecko w urzędzie.

reklama

Ekspert:

Aleksandra Kutyma

Adwokat

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Po dokonaniu rejestracji urodzenia i sporządzeniu aktu, osoba rejestrująca otrzymuje 3 szt. odpisów skróconych aktów urodzeń dziecka.
Po dokonaniu rejestracji urodzenia i sporządzeniu aktu, osoba rejestrująca otrzymuje 3 szt. odpisów skróconych aktów urodzeń dziecka.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Xandia

Doradztwo finansowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »