| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Edukacja > Kiedy można skreślić ucznia z listy

Kiedy można skreślić ucznia z listy

Uczeń szkoły publicznej objęty obowiązkiem szkolnym nie może zostać skreślony z listy uczniów. Dyrektor szkoły może jedynie wnioskować o przeniesienie takiego ucznia do innej szkoły. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych i niepublicznych.

Uczeń objęty obowiązkiem szkolnym

Uczeń szkoły publicznej objęty obowiązkiem szkolnym nie może zostać skreślony z listy uczniów.

W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może wnioskować, aby został on przeniesiony do innej szkoły. Decyzję o przeniesieniu podejmuje kurator oświaty.

139,00 złKodeks rodzinny i opiekuńczy

Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.

Uczeń szkoły ponadgimnazjalnej

Uczniowie, nieobjęci obowiązkiem szkolnym, mogą zostać skreśleni z listy uczniów. Decyzję podejmuje dyrektor szkoły. Wcześniej rada pedagogiczna musi podjąć uchwałę o skreśleniu ucznia z listy. Niezbędna jest również opinia samorządu uczniowskiego.

Za jakie przewinienia może nastąpić przeniesienie ucznia lub usunięcie go ze szkoły

Przypadki, w których dyrektor może dokonać skreślenia ucznia z listy lub wnioskować o jego przeniesienie określa statut szkoły. W statucie każdej szkoły muszą bowiem znaleźć się przepisy określające prawa i obowiązki uczniów oraz przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.

Powodami skreślenia ucznia lub przeniesienia go do innej szkoły mogą być w szczególności:

  • posiadanie lub rozprowadzanie narkotyków
  • stosowanie przemocy wobec nauczycieli i innych uczniów;
  • picie alkoholu, uczestniczenie w zajęciach szkolnych i zajęciach organizowanych przez szkołę w stanie po spożyciu alkoholu.

Uczeń szkoły niepublicznej

Bez względu na to, czy uczeń szkoły niepublicznej jest objęty obowiązkiem szkolnym, czy też nie, może on zostać usunięty z listy uczniów. Powody skreślenia określa statut szkoły. Przyczyną może być na przykład niepłacenie czesnego przez rodziców ucznia.

Dyrektor szkoły niepublicznej musi poinformować o fakcie skreślenia ucznia z listy dyrektora szkoły publicznej, w której obwodzie ten uczeń mieszka. Dyrektor szkoły publicznej powinien bowiem mieć możliwość kontroli, czy dziecko wypełnia obowiązek szkolny.

Czy można odwołać się od decyzji

Decyzja o skreśleniu ucznia z listy jest decyzją administracyjną.

Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie zatem należy złożyć do dyrektora szkoły. Termin to 14 dni od doręczenia decyzji stronie. Jeżeli decyzję ogłoszono ustnie, termin liczy się od dnia jej ogłoszenia stronie.
Dyrektor szkoły w terminie siedmiu dni odpowie na decyzję bądź przekaże ją do kuratora. Jeżeli kurator utrzyma decyzję, należy zwrócić się do sądu administracyjnego.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Dziecko i prawo

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ20
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Ostatnio na forum

Narzędzia

Eksperci infor.pl

Olimpia Bronowicka

Rzecznik prasowy Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości

Zostań ekspertem Infor.pl »