| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Edukacja > Prawa konsumenta podczas szkolnych zakupów

Prawa konsumenta podczas szkolnych zakupów

Konsumentom przysługuje prawo do reklamacji szkolnych artykułów także wtedy, gdy są one zakupione podczas obniżek czy wyprzedaży. Decydując się na zakup szkolnej wyprawki w Internecie, pamiętajmy o przysługującym nam prawie do odstąpienia od umowy.

Pierwszy dzwonek - zakupy

Podręczniki, zeszyty, kredki, odzież a ostatnio także tablety i laptopy – lista szkolnych zakupów niejednego przyprawić może o zawrót głowy. UOKiK przygotował dla uczniów i rodziców zestaw porad konsumenckich

Ponad 5 mln* uczniów rozpoczęło kolejny rok szkolny. Dla ich rodziców nierzadko to okres w którym wzrasta ryzyko zakupu niewłaściwego towaru – nie tylko wtedy warto pamiętać o prawach konsumentów. 

Zobacz również: Nowy rok szkolny 2012/2013 - poradnik dla rodziców

Najmłodsi konsumenci

Zgodnie z prawem dzieci do 13. roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, czyli w ogóle nie powinny zawierać umów. Jeżeli jednak umowa dotyczy drobnych, bieżących spraw życia codziennego, czyli np. zakupu lizaka, bułki czy zeszytu - to jest ona ważna – pod warunkiem, że w wyniku tej transakcji dziecko nie zostało pokrzywdzone. Osoby pomiędzy 13. a 18. rokiem życia mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Dlatego mogą zawierać umowy w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, czyli kupować czasopisma, przybory szkolne, książki itp. Ograniczenia pojawiają się, gdy nastolatek zamierza nabyć rzecz o wartości powyżej 10 euro np. odtwarzacz MP3, rower czy komputer. Wówczas potrzebna jest zgoda rodziców lub opiekunów, bądź potwierdzenie przez nich umowy.

Polecamy serwis: Dziecko i prawo

Zakupy w sklepie

Pamiętajmy, że zwrot towaru pełnowartościowego zależy od dobrej woli sprzedawcy. Zatem przedsiębiorca sam ustala termin oraz inne zasady dotyczące oddania lub wymiany np. nieodpowiedniego podręcznika. Jeżeli jednak produkt ma wady (np. w podręczniku brakuje kilku stron), mamy prawo do reklamacji. Składamy ją na piśmie u sprzedawcy dołączając dowód zakupu (np. paragon). Konsument może żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, a gdy to okaże się niemożliwe - obniżenia ceny lub nawet odstąpienia od umowy.

Obniżki, promocje, antykwariat

Towary kupione podczas promocji i obniżek również podlegają reklamacji. Przykładowo: jeżeli cena kurtki przeciwdeszczowej jest obniżona ze względu na zepsuty suwak, a w trakcie użytkowania wyszła na jaw inna usterka jest to podstawa do założenia reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową. Reklamacji podlegają także towary używane np. podręczniki czy inne pomoce naukowe nabyte w komisie lub antykwariacie. Zasady składania reklamacji są takie same jak w przypadku towaru nowego. Jednak gdy kupiliśmy używany produkt, sprzedawca może skrócić termin odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową do roku (ze standardowych dwóch lat). 

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Ostaszewska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »