| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Edukacja > Zmiany w systemie oceniania, klasyfikowania i promocji uczniów od 2014 r.

Zmiany w systemie oceniania, klasyfikowania i promocji uczniów od 2014 r.

1 września 2014r. wejdzie w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Jest to kolejny etap wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Nowelizacja zakłada kluczową zmianę w sposobie i warunkach przeprowadzania egzaminu maturalnego.

Zmiany wprowadzone nowelizacją rozporządzenia obejmą w głównej mierze egzamin maturalny, ale również sposoby i warunki przeprowadzania sprawdzianów oraz sposoby ich oceniania. Celem wprowadzanych zmian jest zakończenie rozpoczętego w 2012r. procesu harmonizacji systemu egzaminów zewnętrznych. Zmienione rozporządzenia wprowadzi ponadto korektę przepisów o systemie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach dla młodzieży i dorosłych, przystępowania uczniów należących do mniejszości narodowej do egzaminu gimnazjalnego z zastosowaniem języka regionalnego do sprawdzenia egzaminu, zwolnienia laureatów i finalistów olimpiady przedmiotowej oraz laureatów konkursu przedmiotowego z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego, ponownego przystąpienia ucznia do egzaminu gimnazjalnego w dodatkowym terminie, organizacji przeprowadzania części praktycznej egzaminu zawodowego.

Zmiany w egzaminach maturalnych od roku szkolnego 2014/2015

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej wprowadza istotne zmiany w przeprowadzaniu i ocenianiu egzaminów maturalnych. Ważne jest, aby osoba egzaminowana posiadała umiejętności krytycznej analizy informacji, rozumowania i wnioskowania w zakresie zdobytych wiadomości. Umiejętności te mierzone będą za pomocą odpowiednio skonstruowanych zadań, uznanych w konkretnych wymaganiach określonych w podstawie programowej.

Zobacz: Kary jakie może nakładać statut szkoły na uczniów

Od roku szkolnego 2014/2015 w istotny sposób zmieni się część ustna egzaminu maturalnego z języka polskiego oraz języka mniejszości narodowej. Dotychczasowa forma egzaminu w postaci prezentacji w 2015 r. będzie zastąpiona egzaminem sprawdzającym umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat. Podstawą wypowiedzi będzie odniesienie się do tekstu literackiego, tekstu o języku lub tekstu ikonicznego. Wprowadzone zmiany będą ukierunkowane na tworzenie wypowiedzi, traktowanej jako jedna z kluczowych umiejętności, którą zgodnie z nową podstawą programową uczeń powinien opanować w trakcie edukacji szkolnej. Taki sposób sprawdzenia umiejętności tworzenia samodzielnej wypowiedzi ustnej na zadany temat, w konkretnej sytuacji będzie obejmował zastosowanie poprawności językowej, logiki i retoryki. Poprzez zastosowanie takiej metody prowadzenia egzaminu uczeń nabędzie praktykę w toku nauczania i przygotowywania do egzaminu maturalnego, która przyda mu się w komunikacji międzyludzkiej oraz dokształceniu wiedzy humanistycznej.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Majtkowski

Analityk Expandera

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »