| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Edukacja > Kolejni rodzice zaniepokojeni reformą oświaty

Kolejni rodzice zaniepokojeni reformą oświaty

Reforma oświaty doprowadzi do tego, że dzieci ze szkół muzycznych nie będą miały gdzie kontynuować edukacji muzycznej. Będzie możliwość zapisania dziecka do szkoły popołudniowej, która często jest odpłatna. Czy dzieci z rodzin mniej zamożnych będą musiały zrezygnować z marzeń o edukacji muzycznej?

Rzecznik Praw Dziecka zwraca uwagę, że zgodnie z projektowanymi założeniami reformy – dzieci nie będą miały szansy ukończenia kształcenia na poziomie ósmej klasy szkoły podstawowej w jednej szkole.

Do Rzecznika Praw Dziecka zwracają się rodzice uczniów szkół muzycznych, zaniepokojeni planowanymi zmianami w ramach reformy systemu oświaty przygotowywanej przez Ministra Edukacji Narodowej.

Rodzice uczniów obecnie uczęszczających do ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, które nie funkcjonują w zespołach szkół zwracają uwagę, że ich dzieci mają możliwość kontynuacji edukacji muzycznej, ale poza systemem ogólnokształcącym – w tzw. szkołach popołudniowych, zajmujących się wyłącznie kształceniem artystycznym (często – prywatnych, a więc dostępnych tylko dla dzieci z zamożniejszych rodzin). Szkoły te nie posiadają wyższego stopnia organizacji, nie są więc w stanie zapewnić dalszego rozwoju artystycznego w środowisku znanym dzieciom. Rodzice obawiają się, że edukacja muzyczna ich dzieci zakończy się na poziomie podstawowym, a ponadto będą one zmuszone do zmiany szkoły i ukończenia dwóch ostatnich klas ogólnodostępnej szkoły podstawowej w placówce rejonowej, w nowym, skonsolidowanym i odmiennie funkcjonującym środowisku. Rodzice wskazują na naruszenie prawa dziecka do nauki w warunkach bezpiecznych i zapewniających dziecku harmonijny rozwój (także emocjonalny).

W lepszej sytuacji są uczniowie uczęszczający do zespołów ogólnokształcących szkół muzycznych, przy których dotychczas funkcjonowały gimnazja i licea. Rodzice podnoszą, że po wprowadzeniu reformy uczniom tym zostanie zapewniona możliwość kontynuacji nauki na poziomie II stopnia kształcenia muzycznego, tj. w klasach siódmej i ósmej. Zniesiony zostanie egzamin rekrutacyjny, ale rozwiązanie to dotyczyć będzie tylko uczniów wskazanych placówek. Pozostali kandydaci będą musieli zdawać egzaminu (jeżeli będą wolne miejsca, a tych z pewnością będzie niewiele), gdyż uczniowie, nawet jeśli będą rezygnowali z dalszej nauki muzyki, będą chcieli pozostać w swojej szkole do momentu ukończenia ogólnokształcącej szkoły podstawowej. Dlatego wolne miejsca w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia najprawdopodobniej pojawią się dopiero w trzeciej klasie (czyli po opuszczeniu przez uczniów 8 klasy szkoły podstawowej). Dla dzieci, które będą chciały rozpocząć naukę w tej szkole, oznacza to kolejną zmianę miejsca edukacji.

Zobacz też: Klasy sportowe i dwujęzyczne po nowemu

- Podstawowym kryterium w podejmowaniu decyzji dotyczących dzieci powinno być ich dobro. Nadrzędnym zaś celem – zapewnienie im dobrej edukacji na zasadach równych szans i w warunkach gwarantujących im harmonijny rozwój emocjonalny, bez narażania na dodatkowy stres – pisze Marek Michalak w wystąpieniu do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Rzecznik zaapelował do Piotra Glińskiego zajęcie stanowiska w tej sprawie, w tym przedstawienie argumentacji przemawiającej za pozostawieniem dotychczasowej struktury szkół muzycznych oraz wyjaśnienie, czy wprowadzane zmiany nie ograniczą dostępu utalentowanych dzieci do edukacji muzycznej, a tym samym, czy obawy wspomnianej wyżej grupy rodziców są uzasadnione.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Premiere Design

Architektura Wnętrz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »