| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Prawa dziecka > Jak pomóc dziecku, które używa „dopalaczy”?

Jak pomóc dziecku, które używa „dopalaczy”?

Substancje popularnie zwane „dopalaczami" mogą być przyjmowane doustnie, donosowo, w postaci wywaru lub do palenia. W Polsce obserwuje się coraz więcej powikłań zdrowotnych oraz hospitalizacji po zażyciu tych substancji. Jak rozpoznać, czy dziecko sięga po dopalacze i jak mu pomóc?

Jak działają dopalacze?

"Dopalacze" są produktami pochodzenia zarówno syntetycznego, jak i naturalnego. Przy sprzedaży tych substancji zamieszcza się informację o tym, iż są to produkty kolekcjonerskie „nie do spożycia przez ludzi”.

„Dopalacze” działają na ośrodkowy układ nerwowy. Po ich zażyciu zmienia się nastrój i zachowanie człowieka. Niektóre substancje syntetyczne mają działanie podobne do amfetaminy, kokainy czy ecstasy. Skutki użycia mieszanek ziołowych mogą być zbliżone do działania marihuany, haszyszu czy LSD.

Dopalacze mogą działać uspokajająco, mogą wywoływać euforię, mogą też działać psychodelicznie i halucynogennie.

Po czym poznać, że dziecko używa „dopalaczy”?

Każdy organizm reaguje inaczej. Dlatego, to co u jednego nie wywoła żadnych skutków, u innego dziecka spowoduje poważne konsekwencje. Do najczęstszych objawów używania dopalaczy należą: przypływ energii, podwyższenie nastroju, rozdrażnienie, huśtawka nastroju, pobudzenie psychoruchowe, napady szału, stany depresyjne, halucynacje wzrokowo-słuchowe.

Rodzice mogą też zaobserwować utratę apetytu u dziecka, bezsenność, przekrwienie gałek ocznych. Mogą wystąpić takie reakcję jak wymioty czy biegunka.

Zmiany świadomości powodowane używaniem „dopalaczy” zwiększają ryzyko niebezpiecznego wypadku, odniesienia urazu, a także utraty przytomności. Używanie dopalaczy może spowodować skutki śmiertelne.

Jak rozpoznać „dopalacze”?

„Dopalacze" wyglądem przypominają narkotyki. Występują one w postaci białego proszku, kapsułek lub tabletek, suszu roślinnego (liście, nasiona, ekstrakt, skręty), suszu grzybów.

Zobacz również: Czy dopalacze są legalne

Jak pomóc?

Przede wszystkim nie można dać wiary argumentom naszego dziecka, gdy próbuje przekonać nas, iż są to substancje całkowicie nieszkodliwe. Warto spokojnie porozmawiać z dzieckiem i przekonać go do zmiany postępowania. W pewnych przypadkach niezbędne może okazać się wprowadzenie konsekwencji takich jak na przykład ograniczenie kontaktu z rówieśnikami.

Jeżeli problem jest poważny, można zwrócić się do psychologa, pedagoga szkolnego lub terapeuty uzależnień.

Codziennie w godzinach 16.00-21.00 czynny jest Antynarkotykowy Telefon Zaufania 801 199 990.

Pomoc można znaleźć również w Antynarkotykowej Poradni Internetowej:
www.narkomania.org.pl.

Informator na temat placówek udzielających pomocy osobom z problemem narkotykowym dostępny jest na stronie Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii:

www.kbpn.gov.pl.

Źródło: Kampania Ministerstwa Zdrowia i Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kaszubiak Jędrzejko Adwokaci

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »