| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Przedszkolak > Rejestracja żłobka i klubu dziecięcego

Rejestracja żłobka i klubu dziecięcego

Osoby chcące założyć żłobek lub klub dziecięcy powinny spełnić określone warunki m.in. lokalowe i sanitarne. Jak wygląda wpisywanie żłobków i klubów dziecięcych do rejestru?

Rejestr żłobków i klubów dziecięcych

Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Rejestr taki jest prowadzony przez właściwego ze względu miejsca położenia placówki wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Rejestr ten jest jawny i publikuje się go na stronach Biuletynu Informacji Publicznej gminy, która prowadzi dany rejestr. Rejestr zawiera takie dane jak nazwę lub imię i nazwisko oraz siedzibę lub adres podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, numer NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy oraz miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.

Wniosek

Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta i na jego podstawie dokonywany jest wpis. Wniosek jest składany przez podmiot, który chce prowadzić żłobek lub klub dziecięcy. Oprócz wniosku należy jeszcze złożyć dodatkowe dokumenty takie jak w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej wyciąg z rejestru publicznego potwierdzający status podmiotu, oświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON i identyfikacji podatkowej NIP, oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych oraz w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie.

Oprócz wniosku podmiot go składający powinien przedstawić do wglądu dokumentu stwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzona opieka oraz w przypadku osoby fizycznej dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.

Zobacz: Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy?

Wniosek należy opłacić. Wysokość tej opłaty jest ustalany w uchwale rady gminy, jednak opłata ta nie może być wyższa niż 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Opłata ta stanowi dochód własny gminy.

Odmowa wpisu

W pewnych sytuacjach wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych jest niemożliwy. Ma to miejscy w przypadku, gdy podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem.

Przed dokonaniem wpisu do rejestru wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje wizytacji lokalu w celu ustalenia czy zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki nad dziećmi.

Odmowa wpisu do rejestru oraz wykreślenie z rejestru następują w drodze decyzji administracyjnej.

Wykreślenie z rejestru

W pewnych okolicznościach wpis w rejestrze może być wykreślony. Może mieć to miejsce na wniosek wpisanego podmiotu jak i w wyniku jego uchybień, takich jak nieusunięcie przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz w przypadku przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.

Zobacz serwis: Przedszkolak

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Okurowski

Specjalista od nowoczesnych technologii zarówno samochodowych jak domowych. Wyjątkowy znawca nawigacji samochodowych, systemów multimedialnych, car audio i aplikacji mobilnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »