| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Przedszkolak > Rejestracja żłobka i klubu dziecięcego

Rejestracja żłobka i klubu dziecięcego

Osoby chcące założyć żłobek lub klub dziecięcy powinny spełnić określone warunki m.in. lokalowe i sanitarne. Jak wygląda wpisywanie żłobków i klubów dziecięcych do rejestru?

Rejestr żłobków i klubów dziecięcych

Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Rejestr taki jest prowadzony przez właściwego ze względu miejsca położenia placówki wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Rejestr ten jest jawny i publikuje się go na stronach Biuletynu Informacji Publicznej gminy, która prowadzi dany rejestr. Rejestr zawiera takie dane jak nazwę lub imię i nazwisko oraz siedzibę lub adres podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, numer NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy oraz miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.

Wniosek

Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta i na jego podstawie dokonywany jest wpis. Wniosek jest składany przez podmiot, który chce prowadzić żłobek lub klub dziecięcy. Oprócz wniosku należy jeszcze złożyć dodatkowe dokumenty takie jak w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej wyciąg z rejestru publicznego potwierdzający status podmiotu, oświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON i identyfikacji podatkowej NIP, oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych oraz w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie.

Oprócz wniosku podmiot go składający powinien przedstawić do wglądu dokumentu stwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzona opieka oraz w przypadku osoby fizycznej dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.

Zobacz: Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy?

Wniosek należy opłacić. Wysokość tej opłaty jest ustalany w uchwale rady gminy, jednak opłata ta nie może być wyższa niż 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Opłata ta stanowi dochód własny gminy.

Odmowa wpisu

W pewnych sytuacjach wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych jest niemożliwy. Ma to miejscy w przypadku, gdy podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem.

Przed dokonaniem wpisu do rejestru wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje wizytacji lokalu w celu ustalenia czy zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki nad dziećmi.

Odmowa wpisu do rejestru oraz wykreślenie z rejestru następują w drodze decyzji administracyjnej.

Wykreślenie z rejestru

W pewnych okolicznościach wpis w rejestrze może być wykreślony. Może mieć to miejsce na wniosek wpisanego podmiotu jak i w wyniku jego uchybień, takich jak nieusunięcie przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz w przypadku przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.

Zobacz serwis: Przedszkolak

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Jaworska

Radca prawny   

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »