| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Władza rodzicielska > Piecza zastępcza jako forma pomocy rodzinie

Piecza zastępcza jako forma pomocy rodzinie

Piecza zastępcza jako forma pomocy rodzinie uregulowana jest na mocy ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Piecza zastępcza kierowana jest do dysfunkcyjnych rodzin biologicznych, które mają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

Piecza zastępcza 2015-2019

W sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny trwają prace nad nowelizacją ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Przewidywany koniec prac to sierpień 2014. Projekt wprowadza kilkadziesiąt zmian, które mają poprawić funkcjonowanie systemu wprowadzonego w 2012 r.

Piecza zastępcza – konieczne dokumenty

Ważna zmiana dotyczy zbioru dokumentów gromadzonych przez kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka. Zgodnie z postanowieniami projektu są oni zobligowani do uzyskania zaświadczenia wystawionego przez psychologa. W obecnym stanie prawnym wystarczające jest zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Psycholog, jako specjalista, oceni predyspozycje i motywy kandydatów. Pozwoli to wykluczyć osoby, które ze względów psychologicznych nie powinny pełnić roli rodziny zastępczej już na etapie kwalifikacji. Zostanie wprowadzony również obowiązek aktualizacji zaświadczeń, co będzie następować regularnie, co dwa lata.

Polecamy serwis: Sprawy rodzinne

Nadzór wojewody nad pieczą zastępczą

Autorzy projektu dążą także do wzmocnienia nadzoru nad rodzinną pieczą zastępczą. Obecnie przepisy przewidują nadzór wojewody jedynie nad działalnością placówek opiekuńczo-wychowawczych, natomiast zadania dotyczące wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej wojewoda może tylko monitorować. Zdaniem autorów projektu rozwiązanie to jest niewystarczające. Proponują, aby wojewoda sprawował kontrolę nad realizacją zadań z zakresy wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji, a także nad tym, czy pracownicy jednostek, które się tym zajmują, mają właściwe kwalifikacje. W praktyce oznacza to, że wojewoda będzie mógł sprawować kontrolę np. nad placówkami wsparcia dziennego, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, ośrodkami preadopcyjnymi, powiatowymi centrami pomocy rodzinie a także organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej.

Kompetencje sądu i starosty w zakresie pieczy zastępczej

Pierwotna propozycja dotyczyła ograniczenia władzy i kompetencji sędziów w tym zakresie. Zgodnie z projektem mieli oni jedynie podejmować postanowienie w sprawie umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej. Do starosty miała natomiast należeć kompetencja do podejmowania decyzji dot. miejsca pobytu dziecka. Miał on decydować, czy małoletni trafi do placówki opiekuńczo-wychowawczej, czy do jednej z rodzinnych form pieczy zastępczej. To jego zadaniem miało być wskazanie konkretnej jednostki/opiekunów dziecka.

Program asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej na rok 2014

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Igor Klimkowski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »