| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Emerytury > Emerytury 2017 > Obowiązki emeryta po podpisaniu umowy zlecenie w 2017 r.

Obowiązki emeryta po podpisaniu umowy zlecenie w 2017 r.

Coraz więcej emerytów w Polsce decyduje się na dorobienie do swojej niskiej emerytury. Jedną z umów, jakie można podpisać z emerytem jest umowa zlecenia. Podpisanie takiego dokumenty rodzi pewne obowiązki, nie tylko po stronie zleceniodawcy, ale również po stronie emeryta.

Emeryt po podpisaniu umowy zlecenie jest zobowiązany poinformować organ rentowy, o tym fakcie. Wymóg taki stawia art. 127 Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z nim emeryci muszą informować o podjęciu działalności. A działalnością wykonywaną przez emeryta może być zarówno poza rolnicza działalność gospodarcza, stosunek pracy, jak i umowa zlecenia.

Wiadomym jest, że od umowy o pracę należy odprowadzić wszystkie składki. I tak emeryt musi opłacić składkę rentową, chorobową, wypadkową oraz zdrowotną. Zgodnie z przepisami prawa polskiego składkę emerytalną również będzie musiał odprowadzić.

Zobacz też: Obowiązki emeryta – pracownika 2017

Czy podpisanie umowy zlecenie spowoduje odprowadzanie mniejszej ilości składek?

Emeryt, który ma podpisaną jedną umowę zlecenie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu. Inaczej wygląda sytuacja emeryta, który podpisał więcej niż jedną umowę zlecenie. Każda podpisywana przez emeryta umowa zlecenia nakłada obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Dopiero w momencie jak wymiar tych składek osiągnie minimalne wynagrodzenie emeryt będzie zwolniony z tego obowiązku.

W tym miejscu powołać należy art. 9 pkt 4a. Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z nim osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 (red.: czyli osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia oraz osoby z nimi współpracujące), mające ustalone prawo do emerytury lub renty podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli równocześnie nie pozostają w stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 2c i 4b (red.: chodzi o osoby pozostające równocześnie w stosunku pracy oraz mające więcej niż jedną umowę zlecenia).

Reasumując od emeryta, który ma podpisaną jedną umowę zlecenia należy odprowadzić składkę zdrowotną, wypadkową rentową i emerytalną. Składka chorobowa jest dobrowolna. W przypadku emeryta, który ma podpisane inne umowy odprowadzić należy składkę zdrowotną.

Organ rentowy powinien zawiadomić w ciągu 7 dni zleceniodawca. Emeryt, jako zleceniobiorca, z kolei musi złożyć do organu rentowego stosowne oświadczenie.

reklama

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Obowiązki emeryta po podpisaniu umowy zlecenie w 2017 r. /fot. Fotolia
Obowiązki emeryta po podpisaniu umowy zlecenie w 2017 r. /fot. Fotolia

Klasyfikacja budżetowa 2017 (książka)129.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Baszczyński

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »