| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Emerytury > Emerytury powszechne > Jak odwołać się od decyzji ZUS w sprawie emerytury lub renty

Jak odwołać się od decyzji ZUS w sprawie emerytury lub renty

Od niekorzystnej decyzji ZUS dotyczącej emerytury lub renty przysługuje prawo wniesienia odwołania do sądu. Zakwestionować można odmowę przyznania świadczenia, jak i ustaloną jego wysokość.

Uprawnienie do wniesienia odwołania

Od decyzji w sprawie emerytury lub renty można wnieść odwołanie do sądu okręgowego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Sądem właściwym jest sąd wybrany ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na Newsletter!

Odwołanie należy wnieść w ciągu miesiąca od dnia doręczenia odpisu decyzji. Jeśli ZUS nie wydał decyzji w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku o świadczenie albo o ponowne ustalenie jego wysokości, wniesienie odwołania możliwe jest w każdym czasie po upływie tych dwóch miesięcy.

Gdzie złożyć odwołanie?

Odwołanie od decyzji w sprawie emerytury lub renty należy sporządzić na piśmie. Odwołanie dostarcza się lub wysyła za pośrednictwem poczty do jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzje. Istnieje również możliwość ustnego złożenia odwołania do protokołu sporządzonego przez tę placówkę. Ubezpieczony może również wnieść odwołanie do protokołu w sądzie właściwym do rozpoznania sprawy albo w sądzie właściwym dla swojego miejsca zamieszkania. W takiej sytuacji sąd niezwłocznie przekazuje protokół do właściwej placówki ZUS.

Zadaj pytanie na FORUM

Treść odwołania

W treści odwołania należy wyraźnie określić:

  • decyzję jakiej dotyczy odwołanie- najlepiej podać jej numer nadany przez ZUS
  • zarzutów i wniosków,
  • uzasadnienie zarzutów i wniosków
  • podpis ubezpieczonego
  • lub podpis jego przedstawiciela ustawowego bądź pełnomocnika.

Odwołanie powinno również spełniać ogólne wymogi pisma procesowego określone w Kodeksie postępowania cywilnego. Dodatkowo należy zawrzeć:

  • oznaczenie sądu, do którego jest skierowane,
  • imię i nazwisko oraz oznaczenie miejsca zamieszkania osoby odwołującej się, jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika,
  • oznaczenie rodzaju pisma i przedmiotu sporu,
  • wymienienie załączników.

Zmiana decyzji przez ZUS

Jeśli ZUS uzna odwołanie za słuszne może w ciągu 30 dni od daty złożenia odwołania:

  • zmienić lub
  • uchylić zaskarżoną decyzję.

W takiej sytuacji wydaje nową decyzję w sprawie świadczenia, nie nadając odwołaniu dalszego biegu.

ZUS może oczywiście uznać, że odwołanie pracownika od decyzji nie jest słuszne. W takim przypadku, nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia odwołania, zobowiązany jest przekazać je do właściwego sądu okręgowego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Odwołanie ZUS przesyła wraz z aktami sprawy oraz uzasadnieniem.

reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 04.07.2014

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Odwołanie od decyzji w sprawie emerytury lub renty należy sporządzić na piśmie/ fot. Fotolia
Odwołanie od decyzji w sprawie emerytury lub renty należy sporządzić na piśmie/ fot. Fotolia

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

RT Tax Poland

Założona w 2000 roku firma jest obecnie jednym ze światowych liderów. Oferuje usługi zwrotu podatku dla osób, które pracowały za granicą. RT Tax posiada około 400 przedstawicielstw w 40 krajach na całym świecie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »