| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Emerytury > Emerytury zagraniczne > Emerytura za pracę w Wielkiej Brytanii

Emerytura za pracę w Wielkiej Brytanii

Obywatele Polski, mają prawo do pracy i życia w Wielkiej Brytanii bez konieczności ubiegania się o pozwolenie na pracę. Na jaką emeryturę mogą liczyć?

Z dniem wstąpienia Polski do Unii Europejskiej Polacy pracujący w Wielkiej Brytanii mają te same prawa, co obywatele brytyjscy w zakresie dostępu do pracy, wynagrodzeń i warunków zatrudnienia.

Polak, który chce podjąć pracę w Wielkiej Brytanii, musi zarejestrować się w Home Office (biuro zajmujące się migracją zarobkową).

W Wielkiej Brytanii nie jest regułą, aby podpisywać umowę o pracę między pracodawcą a pracownikiem. Jednak pracodawca jest zobowiązany w ciągu 2 miesięcy od dnia rozpoczęcia pracy przez pracownika dostarczyć na piśmie oświadczenie, które powinno zawierać następujące elementy:

  • dane osobowe pracodawcy i pracownika;
  • datę rozpoczęcia zatrudnienia;
  • wynagrodzenie i częstotliwość jego wypłacania;
  • godziny pracy;
  • urlop i uprawnienia z tytułu choroby;
  • kwestie związane ze składkami emerytalnymi;
  • okres wypowiedzenia;
  • stanowisko pracy i krótki opis pracy;
  • umowy zbiorowe, które mają bezpośredni wpływ na warunki pracy.

Za pracę pracownikom w Wielkiej Brytanii przysługuje emerytura. Prawo do emerytury państwowej przysługuje osobom, które:

  • • osiągnęły wiek emerytalny,
  • • posiadają odpowiednią liczbę lat kwalifikujących.

Zobacz także:Praca za granicą a emerytura w Polsce

Płeć

Data urodzenia

Wiek emerytalny

Mężczyzna

przed 6 kwietnia 1959 roku

65

Kobieta

przed 6 kwietnia 1950 roku

60

Kobieta

po 6 kwietnia 1950 roku, ale przed 6 kwietnia 1955 roku

65 lat (w latach 2010-2020)

Kobieta

po 5 kwietnia 1955 roku, ale przed 6 kwietnia 1959 roku

65 lat

Lata kwalifikujące to takie, w których osiągnięte przychody były wystarczająco wysokie, aby płacić National Insurance Contributions lub pracownik był legalnie zwolniony z płacenia tych
składek.

Osoby, które osiągnęły wiek emerytalny po 5 kwietnia 2010 roku, czyli mężczyźni urodzeni po 5 kwietnia 1945 roku i kobiety urodzone po 5 kwietnia 1950 roku potrzebują 30 lat kwalifikujących.

Jeżeli pracownik posiada wystarczająco długiego okresu składkowego, ale posiada 25 proc. lub więcej lat kwalifikujących (7,5 roku) może mu przysługiwać zredukowana emerytura państwowa.

Wysokość emerytury państwowej jest niezależna od wysokości zarobków oraz od wysokości składek National Insurance Contribution.

Jeżeli obywatel Polski nie pracował w Wielkiej Brytanii wystarczająco długo, aby zakwalifikować się na emeryturę z systemu państwowego, może być uprawniony do otrzymywania emerytury z innego kraju.

Zobacz dział: Wysokość emerytury

Źródło: eures.praca.gov.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Comarch

Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »