| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > ABC Gminy > Zadania samorządu terytorialnego

Zadania samorządu terytorialnego

Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Zgodnie z treścią Konstytucji RP zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne.

Zadania własne

Zadania własne to zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Realizowane są z własnych środków finansowych stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego. Ustawy samorządowe gwarantują samodzielność w ich realizacji.

Ustawodawca wprowadza domniemanie wykonywania przez gminę wszystkich zadań samorządu terytorialnego niezastrzeżonych dla innych jednostek samorządu terytorialnego.

Ustawy o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa enumeratywnie wyliczają zadania przekazane do realizacji przez te jednostki, co pozwala na wyłączenie tych zadań z kompetencji gminy.

Zadaj pytanie: Forum

Zadania zlecone

Zgodnie z treścią Konstytucji, jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawy samorządowe określają tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych.

Zadania zlecone określane są jako zadania państwowe, gdyż są realizowane z uwagi na zaistniałe potrzeby państwa. Nie są to bezpośrednio zadania samorządu terytorialnego lecz są to zadania z zakresu administracji rządowej.

Środki na ich realizacje zapewniane są przez organy administracji rządowej.

Zadania zlecone dzielą się na:

  • zadania przekazane z mocy ustawy;
  • zadania przekazane w drodze porozumienia.

W porozumieniu określa się przedmiot i zakres realizowanych zadań, prawa i obowiązki podmiotów, które je realizują oraz zasady sprawowania kontroli nad ich poprawną realizacją.

Uprawnienie do nakładania na gminy obowiązku wykonywania zadań zleconych wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W przypadku powiatu mówi o tym art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym. Natomiast w przypadku samorządu wojewódzkiego stanowi o tym art. 14 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marek Jurkiewicz

General Manager serwisu infoPraca (Grupo Intercom).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »