| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > ABC Gminy > Jak zgłosić zgon, który nastąpił za granicą?

Jak zgłosić zgon, który nastąpił za granicą?

Śmierć obywatela polskiego za granicą powoduje obowiązek zgłoszenia tego do Urzędu Stanu Cywilnego znajdującego się w Polsce i sporządzenia aktu zgonu. Jak dokonać zgłoszenia zgonu, który miał miejsce za granicą?

Urząd Stanu Cywilnego

W przypadku zgonu obywatela polskiego za granicą, urzędem właściwym do sporządzenia aktu zgonu będzie kierownik Urzędu Stanu Cywilnego właściwego dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

Wnioskodawcami są członkowie najbliższej rodziny zmarłego. W przypadku, gdy również wnioskodawca nie posiada miejsca zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, urzędem właściwym dla sporządzenia tego aktu, będzie urząd właściwy ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Jeżeli wnioskodawca nigdy nie miał miejsca zamieszkania w Polsce, właściwy będzie urząd właściwy dla miasta stołecznego Warszawy.

Do zgłoszenia zgonu są zobowiązani w kolejności: małżonek lub dzieci zmarłego, najbliżsi krewni lub powinowaci, osoby obecne przy zgonie lub zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon.

Istnieje możliwość udzielenia pełnomocnictwa do zgłoszenia zgonu zaufanej osobie, która dokona za najbliższych wszelkich formalności.

Zobacz: W jaki sposób można pochować zwłoki?

Na jakiej podstawie sporządza się akt zgonu?

Akt zgonu obywatela polskiego, który zmarł za granicą może powstać poprzez pisanie zagranicznego aktu stanu cywilnego, odtworzenie aktu stanu cywilnego – gdy nie można uzyskać zagranicznego odpisu aktu zgonu oraz poprzez zarejestrowanie zgonu, który nie został zgłoszony za granicą.

Należy pamiętać, że żeby wpisać zagraniczny akt zgonu niezbędne jest przedstawienie oryginalnego odpisu aktu zgonu lub innego dokumentu potwierdzający zgon, podania wraz z oświadczeniem strony, że dotychczas nie występowała z podobnym wnioskiem do urzędów stanu cywilnego na terenie Polski oraz należy przedstawić dowód dokonanej opłaty skarbowej.

Należy pamiętać, że rejestracja zgonu obywatela polskiego poza granicami Polski jest konieczne, by można było zorganizować pogrzeb takiej osoby w Polsce oraz aby skutecznie przeprowadzić postępowanie spadkowe.

Zobacz serwis: ABC Gminy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

KONDRAT Kancelaria Prawno-Patentowa

Kancelaria Prawno-Patentowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »