REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problemy cudzoziemców przy elektronicznym składaniu sprawozdań finansowych do KRS

KRS Kancelaria Patrycja Kaźmierczak i Tomasz Wojdal - Spółka Partnerska Adwokatów i Radców Prawnych
KRS Kancelaria świadczy kompleksowe usługi prawne i podatkowe dla biznesu - zajmuje się obsługą prawną i podatkową podmiotów gospodarczych, opracowuje dla nich plany restrukturyzacji (m.in. przekształcenia, wydzielenia, fuzje), wprowadza optymalizacyjne rozwiązania podatkowe oraz dba o to, aby zawierane kontrakty handlowe dawały maksymalne poczucie bezpieczeństwa.
Problemy cudzoziemców przy elektronicznym składaniu sprawozdań finansowych do KRS/ fot. Shutterstock
Problemy cudzoziemców przy elektronicznym składaniu sprawozdań finansowych do KRS/ fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od dnia 1 marca 2018 r., na skutek nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, wprowadzono nowy obowiązek w zakresie składania sprawozdań finansowych. Podmioty sporządzające sprawozdania finansowe obowiązane są do przesyłania sprawozdań finansowych drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Przesyłane przez spółki drogą elektroniczną dokumenty muszą zostać odpowiednio uwierzytelnione przez osoby upoważnione do ich składania. Zgodnie z art. 19e ust. 2 ustawy o KRS zgłoszenie dokumentów finansowych opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP co najmniej jedna osoba fizyczna, której numer PESEL jest ujawniony w Rejestrze, wpisana jako członek organu uprawnionego do reprezentowania, wspólnik uprawniony do reprezentowania spółki osobowej, syndyk albo likwidator.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli wspólnikiem uprawnionym do reprezentowania spółki osobowej nie jest osoba fizyczna, zgłoszenie opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP co najmniej jedna osoba fizyczna, której numer PESEL jest ujawniony w Rejestrze, wpisana jako członek organu uprawnionego do reprezentowania, syndyk, likwidator wspólnika albo wspólnik uprawniony do reprezentowania spółki osobowej będącej wspólnikiem.

Z powyżej wskazanych reguł wynika, że co najmniej jedna osoba uprawniona do reprezentowania spółki musi posiadać numer PESEL, konieczny do opatrzenia dokumentów finansowych podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. W sytuacji kiedy spółka kapitałowa nie znajduje się w likwidacji bądź upadłości osobą odpowiedzialną za złożenie w formie elektronicznej dokumentów finansowych będzie uprawniony do reprezentacji członek zarządu.

Dla spółek osobowych odpowiednio osobą taką będzie uprawniony do reprezentacji wspólnik. Wówczas jeśli członek zarządu lub wspólnik spółki jest obcokrajowcem i nie posiada nadanego numeru PESEL, koniecznym będzie jego uzyskanie. Bez przyznanego  numeru PESEL nie jest możliwym założenie profilu zaufanego ePUAP. To zaś wyklucza możliwość uwierzytelnienia wniosku o złożenie dokumentów finansowych do repozytorium KRS.

Nadanie cudzoziemcowi numeru PESEL nastąpić może w dwóch trybach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Zameldowanie na terytorium RP – wówczas numer PESEL nadawany jest cudzoziemcowi z urzędu. Podstawą dla dokonania zameldowania cudzoziemca może być: 

  • prawo stałego pobytu dla obywatela kraju Unii Europejskiej (UE), Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) albo Konfederacji Szwajcarskiej;
  • prawo stałego pobytu udzielone jako osobie z rodziny cudzoziemca, który jest obywatelem kraju UE, EFTA albo Konfederacji Szwajcarskiej (dla małżonka, dziecka do 21 roku życia lub starszego jeżeli jest utrzymywane przez tego cudzoziemca lub jego małżonka, a także utrzymywanego przez cudzoziemca lub jego małżonka rodzica cudzoziemca);  
  • zezwolenie na pobyt stały dla cudzoziemców nie wymienionych powyżej;
  • zgoda na pobyt jako rezydent długoterminowy UE;
  • status uchodźcy, azyl albo ochrona uzupełniająca;
  • zgoda na pobyt tolerowany;
  • zgoda na ochronę czasową;
  • zgoda na pobyt ze względów humanitarnych;
  • status członka rodziny cudzoziemca, który uzyskał status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą (dla małżonka, dziecka do 21 roku życia lub starszego jeżeli jest utrzymywane przez tego cudzoziemca lub jego małżonka, a także utrzymywanego przez cudzoziemca lub jego małżonka rodzica cudzoziemca).

2. Na wniosek cudzoziemca – w przypadku, gdy brak jest podstaw do dokonania meldunku na terytorium RP, w tym celu należy:

  • złożyć wniosek we właściwym urzędzie gminy wraz z dokumentami potwierdzającymi tożsamość cudzoziemca (np. dokument potwierdzający stan cywilny) – wzór wniosku znajduje się na stronie internetowej: https://obywatel.gov.pl/;
  • jeżeli cudzoziemiec nie pracuje w Polsce albo jego pracodawca nie posiada w Polsce siedziby, właściwym dla złożenia wniosku jest Urząd Dzielnicy Śródmieścia miasta stołecznego Warszawy (ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa);
  • we wniosku wskazać należy podstawę prawną uprawniającą cudzoziemca do nadania numeru PESEL. (W przypadku członka zarządu zobligowanego do złożenia sprawozdania finansowego można wskazać na obowiązek posiadania numeru PESEL, w celu złożenia w formie elektronicznej dokumentów finansowych spółki, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa);
  • wniosek jest bezpłatny i powinien zostać rozpatrzony przez organ w terminie 30 dni;

Po uzyskaniu przez cudzoziemca numeru PESEL możliwe będzie dokonanie przez niego rejestracji na profilu zaufanym ePUAP, którego dokonuje się za pośrednictwem strony internetowej: https://epuap.gov.pl/wps/portal i następnie dokonanie złożenia dokumentów finansowych w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Ministerstwo Sprawiedliwości.     

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MC: Zmiany w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ochrona przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni będzie wzmocniona

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ustawa ma wzmocnić ochronę obywateli oraz instytucji przed rosnącymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 24 maja 2024 r.

Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach i spełniających warunki

Po zmianach, które weszły w życie na początku tego roku więcej osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem; pozwólcie dzieciom wypocząć

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

REKLAMA

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

Chcesz potańczyć? 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można dostać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego, ale trzeba nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

REKLAMA

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

REKLAMA