| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Gdzie złożyć wniosek o dowód osobisty?

Gdzie złożyć wniosek o dowód osobisty?

Dowód osobisty jest najważniejszym dokumentem tożsamości. Wymagany jest przy np. dokonywaniu większości czynności urzędowych czy przekraczaniu granic państwa. Gdzie złożyć wniosek o jego wydanie? Jakie dokumenty są nam potrzebne?

Zanim udamy się do odpowiedniego urzędu, musimy skompletować wszelkie dokumenty potrzebne nam do wydania dowodu. Są to:

1) wniosek o wydanie dowodu osobistego;

2) dwie aktualne (jednakowe!) fotografie o wymiarach 3,5 cm  4,5 cm;

3) jeżeli osoba urodziła się poza aktualnym miejscem zamieszkania – gdzie składa wniosek o dowód – także odpis skrócony aktu urodzenia;

4) jeżeli osoba zawarła związek małżeński poza aktualnym miejscem zamieszkania – gdzie składa wniosek o dowód – odpis skrócony aktu małżeństwa.

Zobacz również: Wymiana i unieważnienie dowodów osobistych

Organ, który wydaje dowód osobisty, jeżeli będzie miał ona wątpliwości co do obywatelstwa osoby – może zażądać poświadczenia obywatelstwa polskiego lub innego dokumentu, który potwierdzi polskie obywatelstwo (np. paszport). Poświadczenie obywatelstwa wydaje wojewoda.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego powinien zawierać przede wszystkim numer PESEL, nazwisko i imię wnioskodawcy, nazwisko rodowe, a także: imię ojca, imię i nazwisko rodowe matki, datę i miejsce urodzenia płeć oraz obywatelstwo.

Dodatkowo, należy wskazać powód ubiegania się o wydanie dowodu osobistego (np. po raz pierwszy, kradzież, zniszczenie, zmiana danych osobowych).

We wniosku wskazujemy również adres do korespondencji i składamy podpis. Warto pamiętać, że dane zawarte we wniosku muszą być zgodne z prawdą, w przeciwnym razie poniesiemy odpowiedzialność karną za podanie nieprawdziwych danych lub ich zatajenie.

Oczywiście nie musimy martwić się, że nie będziemy potrafili samodzielnie sporządzić wniosku. Urzędy gmin, na swoich stronach internetowych, a także bardzo często w swoich siedzibach – udostępniają gotowe formularze wniosków, w których wystarczy wypełnić odpowiednie rubryki.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć w urzędzie gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zameldowania, a jeżeli takiego nie ma – według ostatniego miejsca pobytu. W większości urzędów gmin znajdują się wydziały zajmujące się takimi sprawami (na ogół jest to Wydział Spraw Obywatelskich, niekiedy Biuro Obsługi Interesantów).

Zanim udamy się do urzędu, warto (telefonicznie lub za pośrednictwem Internetu) sprawdzić, w jakich dniach i godzinach możemy załatwić naszą sprawę.

Warto pamiętać, że dowód osobisty od 2010 roku wydawany jest bezpłatnie.

Na pytanie, czy tylko osoba, która ukończyła 18 lat może ubiegać się o dowód osobisty, należy odpowiedzieć przecząco. Owszem, z pełni praw korzysta tylko osoba pełnoletnia (nieubezwłasnowolniona częściowo ani całkowicie) i jest ona wręcz obowiązana posiadać dowód osobisty, ale ustawodawca przewidział możliwość wydania dowodów tymczasowych dla osób, które nie ukończyły 18 lat.

Zobacz również serwis: Dowód osobisty

Dowód osobisty może zostać wydany dziecku do lat 5 i wówczas jego ważność wynosi 5 lat, natomiast dla osoby, która ukończyła 5 lat – jest ważny 10 lat.

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć w urzędzie gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zameldowania.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć w urzędzie gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zameldowania.

Monitor Księgowego225.00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

GRU19
TydzieńPWŚCPSN
491234567
50891011121314
5115161718192021
5222232425262728
129303101020304

Ostatnio na forum

Narzędzia

Eksperci infor.pl

Katarzyna Bundz

Opiekun Klienta SOHOfinance

Zostań ekspertem Infor.pl »