REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak się zameldować?

Marta Wrzosek
Obowiązek meldunkowy dotyczy każdego obywatela Polski, który zamieszkuje na jej terytorium.
Obowiązek meldunkowy dotyczy każdego obywatela Polski, który zamieszkuje na jej terytorium.
materiały prasowe
Media

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek meldunkowy, choć przez wielu uważany za niepotrzebny, pozostaje obowiązkiem. Każdy polski obywatel musi zameldować się albo na stałe albo czasowo, jeżeli zamieszkuje w danej miejscowości. Jak tego dokonać?

Kiedy musimy się zameldować?

REKLAMA

Obowiązek meldunkowy dotyczy każdego obywatela Polski, który zamieszkuje na jej terytorium. Formalności załatwia się w urzędzie miasta lub gminy. Za osoby małoletnie działają rodzice lub opiekuni prawni.

Zameldować możemy się na pobyt czasowy lub stały. Obowiązek ten dotyczy nas wówczas, gdy przebywamy w określonej miejscowości dłużej niż 3 doby.

Poza zameldowaniem na pobyt stały, wyróżnia się również zameldowanie na pobyt czasowy trwający poniżej 3 miesięcy i powyżej 3 miesięcy. Zasadniczo, jeżeli przebywamy w danej miejscowości dłużej niż 3 miesiące, powinniśmy zameldować się na pobyt stały, chyba że:

1) wykonujemy pracę poza miejscem stałego pobytu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) odbywam czynną służbę wojskową;

3) przebywamy w danej miejscowości w celach naukowych, leczniczych, wypoczynkowych lub ze względów rodzinnych;

4) przebywamy w zakładzie karnym, poprawczym lub areszcie śledczym.

Zobacz również: Co to jest obowiązek meldunkowy?

Jakie dokumenty są nam potrzebne?

Dopełniając obowiązku meldunkowego należy przedstawić następujące dokumenty:

1) wypełniony formularz meldunkowy;

2) dowód osobisty (ewentualnie inny dokument pozwalający ustalić naszą tożsamość);

3) książeczkę wojskową (jeżeli posiadamy);

4) zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zamieszkania.

W przypadku osób małoletnich, które nie posiadają dokumentu tożsamości, należy przedstawić odpis skrócony aktu urodzenia. Cudzoziemcy, przy zameldowaniu na pobyt stały powinni przedstawić dokument potwierdzający prawo stałego pobytu lub kartę stałego pobytu.

Wymiana dowodu osobistego

REKLAMA

Zameldowanie jest bezpłatne i, w zasadzie, załatwiane jest od ręki. Po jego dokonaniu otrzymujemy zaświadczenie, ważne przez 2 miesiące, w którym wskazany zostanie nasz nowy adres zamieszkania. Należy wówczas zająć się sprawą wymiany dowodu osobistego

O wymianę dowodu osobistego z powodu zmiany miejsca zamieszania należy wystąpić niezwłocznie. W takiej sytuacji następuje wydanie nowego dowodu, tak więc, musimy złożyć wszelkie dokumenty, które składa się przy wydaniu dowodu po raz pierwszy:

1) wniosek o wydanie dowodu osobistego;

2) dwie fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek wnioskodawcy, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, w taki sposób aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, ale:
a. osoba z wadami wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją w okularach z ciemnymi szkłami (należy wówczas dołączyć do wniosku orzeczenie o niepełnosprawności;
b. osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją z nakryciem głowy (w takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej);

3) odpis skrócony aktu małżeństwa lub odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie zawarły małżeństwa.

Zobacz również serwis: Dowód osobisty

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chcesz potańczyć? 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można dostać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego, ale trzeba nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

REKLAMA

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

Matura 2024. Co trzeba umieć na maturę z języka angielskiego? Wymagania egzaminacyjne

W jakim terminie odbywa się egzamin z języka angielskiego? Jakie są wymagania egzaminacyjne na maturze z tego przedmiotu? 

Dziś Sejm rozpoczyna trzydniowe posiedzenie - co się wydarzy? Harmonogram obrad w dniach 24-25-26 kwietnia

Dzisiaj, 24 kwietnia Sejm rozpoczyna trzydniowe posiedzenie. Jak będzie przebiegał plan obrad? Jakie projekty ustawa będą procedowane przez parlamentarzystów? Pełny harmonogram obrad Sejmu w dniach 24-25-26 kwietnia 2024 roku.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

1500,00 zł dla ucznia w roku szkolnym 2024/2025. Sprawdź, kiedy złożyć wniosek, by otrzymać część pieniędzy już w wakacje.

Katalog świadczeń mających wspomóc rodziców w wychowaniu dzieci się poszerza – 800 plus, Dobry Start, dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, samotnego wychowywania dziecka, na dojazdy. Na początku roku szkolnego przelew dla niektórych rodziców może wynieść nawet 1500,00 zł.

Likwidacja CBA - projekt ustawy już jest! Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, powstanie CBZK

Projekt ustawy likwidującej Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) rząd ma przyjąć w II kwartale 2024 r. Tak wynika z informacji umieszczonych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, tj. do nowego Centralnego Biura Zwalczania Korupcji (CBZK).

REKLAMA