| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Co zrobić, żeby się wymeldować?

Co zrobić, żeby się wymeldować?

Z obowiązkiem zameldowania ściśle związany jest również obowiązek wymeldowania się, gdy zmieniamy miejsce zamieszkania. Zanim więc przeprowadzimy się do innego miasta, powinniśmy się wymeldować. Jak to zrobić?

Opuszczając miejsce pobytu stałego lub czasowego (przed upływem deklarowanego okresu pobytu), każdy obywatel ma obowiązek wymeldowania się.

Można dokonać tego:

1) w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym dla dotychczasowego miejsca pobytu, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport,

2) w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego organu gminy.

Zobacz również: Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały

Wymeldować można się również w ten sposób, że dokona się zameldowania w nowym miejscu zamieszkania.

Wymeldowując się wypełniamy formularz „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego”, który zawiera następujące informacje:

1) nazwisko i imię (imiona);

2) numer PESEL, o ile został nadany;

3) datę i miejsce urodzenia;

4) adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego;

5) nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony;

6) adres elektroniczny służący do doręczeń, jeżeli osoba dokonała wymeldowania z miejsca pobytu stałego przy wykorzystaniu dokumentu elektronicznego.

Wymeldowanie jest bezpłatne i dokonywane jest tego samego dnia, w którym zgłosimy się do urzędu. Otrzymamy zaświadczenie o wymeldowaniu, które będzie nam potrzebne do zameldowania się w nowym miejscu.

Choć w większości przypadków, kwestia zameldowania czy wymeldowania powinna zostać załatwiona bezproblemowo, w razie odmowy ze strony urzędu gminy (miasta), nie pozostajemy bez wyjścia. Od decyzji odmownej mamy bowiem prawo odwołać się do wojewody, w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.

Warto również zaznaczyć, iż w polskich przepisach przewidziany został również obowiązek zgłaszania wyjazdu z kraju. Oczywiście nie dotyczy to wyjazdów w celach wypoczynkowych czy innych, krótkich podróży. Chodzi o sytuacje, kiedy obywatel polski wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Polski lub gdy wyjeżdża na dłużej niż 6 miesięcy, ale ma zamiar powrócić (w tym drugim przypadku musi zgłosić również powrót). W urzędzie gminy (miasta) należy złożyć wówczas „formularz zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej”.

Zgłoszeń tych należy dokonać najpóźniej w dniu opuszczania miejsca pobytu i skutkuje wymeldowaniem z niego.

Jeżeli osoba zmarła, nie musimy zgłaszać się do urzędu, by ją wymeldowywać. Czynność tą zastępuje zgłoszenie zgonu w urzędzie stanu cywilnego.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Opuszczając miejsce pobytu stałego lub czasowego (przed upływem deklarowanego okresu pobytu), każdy obywatel ma obowiązek wymeldowania się.
Opuszczając miejsce pobytu stałego lub czasowego (przed upływem deklarowanego okresu pobytu), każdy obywatel ma obowiązek wymeldowania się.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Karpowicz

Dyrektor Handlowy i Członek Zarządu Masterlease Polska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »