REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak należy się zameldować?

Adam Kret
Wyróżnia się 2 rodzaje meldunku.
Wyróżnia się 2 rodzaje meldunku.

REKLAMA

REKLAMA

Każdy obywatel Polski jest obciążony obowiązkiem meldunkowym. Innymi słowy musi w różnych okolicznościach wskazywać adres stałego, lub czasowego miejsca pobytu. Kiedy jak i gdzie należy się zameldować ?

Jakie są rodzaje meldunku ?

REKLAMA

Wyróżnia się dwa rodzaje meldunku:

  • Pobytu czasowego (co do zasady do 3-miesięcy)
  • Pobytu stałego.


Meldunek na pobyt czasowy.

  • Do 2 miesięcy:

Na pobyt czasowy należy się zameldować jeśli wiemy, że czas naszego pobytu przekroczy 3 doby i powinniśmy zgłosić się do urzędu najpóźniej 4 dnia od daty przybycia w określone miejsce.

W przypadku meldunku na okres do 2 miesięcy zgłoszenia dokonujemy ustnie w urzędzie gminy w obecności właściciela, lub osoby dysponującym innym prawem (np. spółdzielczym) do mieszkania/ domu, w którym przebywamy.

  W zależności od urzędu praktyka jest różna- czasem na okres 2-3 miesięcy można meldować się ustnie, czasem należy wypełnić formularz, wtedy zastosowanie mają reguły przedstawione poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Powyżej 3 miesięcy.

W określonych przypadkach można zameldowanie tymczasowe może przekraczać 3 miesiące. Dotyczy to osób które:

  • są zatrudnione poza miejscem pobytu stałego,
  • przebywające w innej miejscowości w związku z:
    • kształceniem się,
    • leczeniem,
    • wypoczynkiem
    • albo ze względów rodzinnych,
  • odbywające czynną służbę wojskową lub osadzone w zakładach karnych, poprawczych, w aresztach śledczych, schroniskach dla nieletnich.

W tych przypadkach przyjmuje się, że ktoś przebywa w innej miejscowości wprawdzie dłużej niż trzy miesiące, ale pobyt nie utracił jednak charakteru czasowego.


W celu zameldowania , musimy wypełnić odpowiedni formularz (dostępny w urzędzie gminy, lub na jej stronie internetowej), który zawierał nasze dane tj.

  • Nazwisko(oraz nazwisko rodowe) i imiona,
  • nazwiska i imiona poprzednie,
  • imiona rodziców, nazwiska rodowe rodziców
  • imiona nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe
  • stan cywilny,
  • płeć,
  • datę i miejsce urodzenia,
  • obywatelstwo,
  • numer PESEL,
  • adres: poprzedniego i nowego miejsca pobytu stałego,
  • rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości oraz informacje o wykształceniu.

Osoby objęte obowiązkiem wojskowym podają dodatkowo:

  • stopień wojskowy,
  • nazwę, serię i numer wojskowego dokumentu osobistego z oznaczeniem wojskowej komendy uzupełnień lub poświadczenie o zgłoszeniu się do rejestracji przedpoborowych.

Oprócz tego podajemy również:

  • okres planowanego pobytu
  • potwierdzenie pobytu pod wskazanym adresem złożone przez dysponującego prawem do lokalu
  • do wglądu dla urzędnika: potwierdzenie prawa ww. do lokalu: np. odpis z Księgi Wieczystej, lub umowa kupna lokalu, orzeczenie sądowe (np. stwierdzenie nabycia spadku).

W celu zameldowania się (niezależnie od okresu) musimy się wylegitymować za pomocą :

  • dowodu osobistego (uwaga na dowody tracące ważność)
  • paszportu
  • skróconego odpisu aktu urodzenia w przypadku osób niepełnoletnich nie posiadających dowodu osobistego.

W przypadku osób podlegających powszechnemu obowiązkowi obrony należy również przedstawić książeczkę wojskową, lub potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji przedpoborowych.Można jednocześnie posiadać tylko jeden meldunek stały i tymczasowy trwający ponad 3 miesiące. Każda zmiana w tym zakresie (poza wygaśnięciem meldunku tymczasowego) wymaga uprzedniego wymeldowania.

Zobacz: Meldunek na pobyt czasowy

Meldunek na pobyt stały

Jeżeli planowany pobyt w innej miejscowości przekroczy 3 miesiące, a nie spełniamy kryteriów do dłuższego meldunku tymczasowego, lub planujemy stałe osiedlenie się w innym miejscu, musimy zameldować się na okres stały.

  • 1. Wymeldowanie.


Aby zameldować się na stałe (lub na pobyt tymczasowy)w innym miejscu musimy uprzednio wymeldować się z poprzedniego miejsca pobytu. W tym celu należy udać się do urzędu gminy miejsca zameldowania i wypełnić odpowiedni formularz. Należy w nim wskazać dane osobowe podane pierwotnie przy zameldowaniu . Wymeldowania należy dokonać najpóźniej w dniu wyjazdu. Otrzymamy zaświadczenie o wymeldowaniu, które będzie niezbędne do zameldowania się w nowym miejscu.

Wymeldowanie się przy zmianie miejsca stałego pobytu jest takim samym obowiązkiem jak zameldowanie się w nowym.

  • 2. Zameldowanie.

Procedura zameldowania w miejscu stałego pobytu przypomina tę dotyczącą pobytu tymczasowego na okres powyżej 2 miesięcy.

Wypełniamy jedynie inny druk : tj. Zgłoszenie o pobycie stałym.

W celu zmiany miejsca zameldowania na pobyt stały należy przedstawić zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca stałego pobytu

Wniosek możemy złożyć osobiście, lub za pośrednictwem członka rodziny, opiekuna ustawowego lub faktycznego, bądź innej upoważnionej przez nas osoby.

Zmiana adresu zameldowania stałego wymaga wymiany dowodu osobistego. Wniosek o wydanie nowego dowodu należy zgłosić w terminie 14 dni od daty zameldowania. Koszt: 30 złotych.

  • 3. Zameldowanie dzieci.

Noworodki:

Zameldowania noworodków dokonuje urząd gminy, w oparciu o informacje zgłoszone Urzędowi Stanu Cywilnego przy narodzinach dziecka. Zgłoszenie narodzin uznaje się za jednoznaczne z zameldowaniem dziecka :

  • W miejscu pobytu stałego matki (co do zasady)
  • W miejscu pobytu stałego osoby u której dziecko faktycznie przebywa
  • Lub w miejscu wskazanym przez Sąd Opiekuńczy.

Dzieci i osoby ubezwłasnowolnione( przy zmianie meldunku)

W imieniu małoletnich i osób ubezwłasnowolnionych zgłoszenia miejsca pobytu dokonuje ich przedstawiciel ustawowy (rodzice, opiekunowie, kurator), lub osoba faktycznie sprawująca opiekę.

Adresem będzie wspólny adres zamieszkania opiekuna i małoletniego/ ubezwłasnowolnionego.

Nie trzeba zgłaszać pobytu czasowego krótszego niż trzy miesiące , wobec dzieci do lat 7-u.



UWAGI:

  • generalnie nieuregulowanie obowiązku meldunkowego nie jest dużym problemem- organa ścigania nie są zainteresowane jego kontrolą wyrywkową.
  • kiedy najczęściej organy mogą się zainteresować brakiem meldunku ?:
    • w przypadku wniosków o umożliwienie głosowania poza miejscem zamieszkania składanych np. 2 lata z rzędu.
    • podczas kontroli dokumentów.

Zobacz serwis: Gmina

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MC: Zmiany w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ochrona przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni będzie wzmocniona

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ustawa ma wzmocnić ochronę obywateli oraz instytucji przed rosnącymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 24 maja 2024 r.

Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach i spełniających warunki

Po zmianach, które weszły w życie na początku tego roku więcej osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem; pozwólcie dzieciom wypocząć

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

REKLAMA

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

Chcesz potańczyć? 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można dostać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego, ale trzeba nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

REKLAMA

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

REKLAMA