| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Jak wymienić dowód osobisty 2015 r.?

Jak wymienić dowód osobisty 2015 r.?

W przypadku kradzieży, zgubienia lub upływu terminu ważności dowodu osobistego należy go wymienić. W tym celu należy złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, który składa się w dowolnej gminie na terenie całego kraju lub też przesłać wniosek elektronicznie.

Kiedy następuje wymiana dowodu?

Obowiązek wymiany dowodu istnieje w następujących przypadkach:

- upływ terminu ważności,

- zmiany swoich dotychczasowych danych (np. nazwiska), z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego,

- utraty (kradzieży, zgubienia) lub uszkodzenia,

- zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu w stosunku do wizerunku twarzy w dowodzie osobistym, która utrudnia lub uniemożliwia identyfikację osoby,

- przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.

Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

Zobacz: Jak wyrobić nowy dowód osobisty 2015 r.?

Termin na zgłoszenie

Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego należy wystąpić co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu, natomiast w pozostałych przypadkach należy zgłosić niezwłocznie (np. można to zrobić pisemnie lub faksem).

W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego i zgłoszenia tego faktu osobiście w urzędzie, wydawane jest zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego, które jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.

Jakie dokumenty?

  1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego (który można pobrać na stronie urzędu miasta),
  2. Kolorowa fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, o wymiarach 35 x 45 mm, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy  i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku należy załączyć  również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.

Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej, niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, spełniającą powyższe wymogi.

W przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi w Rejestrze Dowodów Osobistych organ może żądać skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia, w przypadku zawarcia małżeństwa – skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa, orzeczenia sądu, dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Marta Celej

Ekspert Equity Investments S.A., kontroler finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »