| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Jak wymienić dowód osobisty 2015 r.?

Jak wymienić dowód osobisty 2015 r.?

W przypadku kradzieży, zgubienia lub upływu terminu ważności dowodu osobistego należy go wymienić. W tym celu należy złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, który składa się w dowolnej gminie na terenie całego kraju lub też przesłać wniosek elektronicznie.

Kiedy następuje wymiana dowodu?

Obowiązek wymiany dowodu istnieje w następujących przypadkach:

- upływ terminu ważności,

- zmiany swoich dotychczasowych danych (np. nazwiska), z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego,

- utraty (kradzieży, zgubienia) lub uszkodzenia,

- zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu w stosunku do wizerunku twarzy w dowodzie osobistym, która utrudnia lub uniemożliwia identyfikację osoby,

- przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.

Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

Zobacz: Jak wyrobić nowy dowód osobisty 2015 r.?

Termin na zgłoszenie

Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego należy wystąpić co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu, natomiast w pozostałych przypadkach należy zgłosić niezwłocznie (np. można to zrobić pisemnie lub faksem).

W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego i zgłoszenia tego faktu osobiście w urzędzie, wydawane jest zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego, które jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.

Jakie dokumenty?

  1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego (który można pobrać na stronie urzędu miasta),
  2. Kolorowa fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, o wymiarach 35 x 45 mm, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy  i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku należy załączyć  również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.

Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej, niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, spełniającą powyższe wymogi.

W przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi w Rejestrze Dowodów Osobistych organ może żądać skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia, w przypadku zawarcia małżeństwa – skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa, orzeczenia sądu, dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Szeliga

Księgowa - specjalistka w zakładaniu spółek na Cyprze.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »