| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Wymiana dowodu osobistego 2017

Wymiana dowodu osobistego 2017

Dowód osobisty traci ważność po upływie 10 lat od daty wydania. Po tym czasie należy wymienić dokument na nowy. Jest to bezpłatne i możliwe w dowolnym urzędzie lub przez Internet.

W tym roku obowiązek wyrobienia nowego dokumentu tożsamości dotyczy wyjątkowo wielu osób - według szacunków Ministerstwa Cyfryzacji ponad 5 mln. obywateli. Ma to związek z wymianą książeczkowych dowodów na plastikowe, jaka miała miejsce w 2007 r.

Obowiązek wymiany dowodu osobistego

Upływ terminu ważności dowodu osobistego nie stanowi jednak jedynej okoliczności, jaka rodzi obowiązek wymiany tego dokumentu. Należy pamiętać, że zachodzi on również w sytuacji:

  • zmiany danych zawartych w dowodzie (np. nazwiska), z wyjątkiem zmiany nazwy organu, który wydał dowód oraz (jeśli ktoś posiada starszą wersję dowodu) miejsca zameldowania;
  • zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym jego identyfikację;
  • utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.

Zobacz: Sprawy urzędowe

Wniosek o wydanie dowodu osobistego

Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć w siedzibie organu dowolnej gminy w Polsce, niezależnie od miejsca naszego zameldowania. Składa się go na podpisanym własnoręcznie, specjalnym formularzu, który może być wypełniony przez wnioskodawcę lub przez pracownika organu na podstawie podanych przez wnioskodawcę danych oraz danych zawartych w rejestrze PESEL.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Wyrobienie dowodu osobistego przez Internet

Wniosek o wydanie dowodu osobistego można też złożyć on-line, nie wychodząc z domu. W ostatnim czasie stało się to prostsze – Ministerstwo Cyfryzacji wraz z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji poprawiły wniosek elektroniczny pod kątem przejrzystości i intuicyjności dla użytkownika. Łatwiej go także znaleźć na platformie ePUAP. Obecnie nie jest także możliwe dopuszczenie przez system niekompletnego wniosku – bez wypełnionych wszystkich niezbędnych danych a także bez zdjęcia oraz podpisu elektronicznego wnioskodawcy.

Zobacz też: Konsument i umowy

Aby złożyć wniosek przez Internet trzeba wejść na stronę www.epuap.gov.pl, następnie kliknąć w zamieszczony na samej górze baner. Potem należy zalogować się przy pomocy Profilu Zaufanego (eGO), oraz wypełnić formularz, załączyć zdjęcie i wysłać do urzędu.

Konieczne jest posiadanie profilu zaufanego na platformie ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) lub podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem. Profil ePUAP można jednak szybko i bezpłatnie założyć on-line, bez konieczności wizyty w urzędzie, potwierdzając za pomocą bankowości elektronicznej.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »