| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Działalność gospodarcza > Jakie wydatki na rozpoczęcie działalności gospodarczej zaliczymy do kosztów podatkowych?

Jakie wydatki na rozpoczęcie działalności gospodarczej zaliczymy do kosztów podatkowych?

Zgodnie z treścią ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Do takich możemy zaliczyć wydatki poniesione na rozpoczęcia działalności gospodarczej. Muszą one spełniać pewne warunki. Jakie?

Aby wydatki, jakie przedsiębiorca poniósł na uruchomienie swojej działalności gospodarczej, zostały uznane za koszty uzyskania dochodu muszą zostać spełnione dwa główne warunki:

1. wydatki muszą być ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą;

2. podatnik musi posiadać dokument, który potwierdza poniesienie takich wydatków (np. fakturę).

Do kosztów podatkowych będzie można zaliczyć więc wydatki poniesione na kursy i szkolenia przygotowujące do świadczenia określonych usług, a także różnego rodzaju opłaty, jakie poniósł w związku z rejestracją swojej działalności (np. opłatę za wpis do ewidencji działalności gospodarczej).

Zobacz również: Działalność gospodarcza

Wydatki poniesione na kursy czy szkolenia nie mają charakteru bezpośredniego, tzn. nie są ściśle związane z określonym przychodem firmy, ale jeśli zostały faktycznie poniesione, mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.

Jeżeli przedsiębiorca-podatnik zakupił sprzęt elektroniczny, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, wówczas wydatek ten nie będzie bezpośrednio zaliczony w koszty. Do kosztów uzyskania przychodu zalicza się odpisy amortyzacyjne. 

Odpis amortyzacyjny to roczna kwota kosztów uzyskania przychodów, obliczona według określonej stawki amortyzacji (koszt uzyskania przychodu będzie wynosił, np. 1/10 wartości początkowej środka trwałego).

Zobacz również: Jak zaliczać dokonane wpłaty?

Jeżeli przedsiębiorca część wydatków na uruchomienie swojej działalności sfinansował z dotacji, nie będzie mógł ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
Wszelkiego rodzaju dotacje, dopłaty czy subwencje, uzyskane przez podatnika na pokrycie kosztów zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej, a wydatki przez nie sfinansowane nie są kosztami podatkowymi. Podobnie, w przypadku dotacji i subwencji otrzymywanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (np. unijnych funduszy strukturalnych).

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Aby wydatki, jakie przedsiębiorca poniósł na uruchomienie swojej działalności gospodarczej, zostały uznane za koszty uzyskania dochodu muszą być ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Aby wydatki, jakie przedsiębiorca poniósł na uruchomienie swojej działalności gospodarczej, zostały uznane za koszty uzyskania dochodu muszą być ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Gargas

Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »