| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Działalność gospodarcza > Jak uzyskać licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób?

Jak uzyskać licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób?

Aby móc zgodnie z prawem wykonywać działalność gospodarczą polegającą na przewozie osób, trzeba uzyskać licencję. Osoba, która chce wykonywać krajowy transport osób powinna spełniać wymogi dobrej reputacji, złożyć wniosek o wydanie licencji, przedstawić wymagane dokumenty i uiścić opłatę.

Licencji udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat

Jednym z warunków uzyskania licencji jest spełnianie przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą wymogów dobrej reputacji. Przepisy ustawy o transporcie drogowym wskazują, że wymóg ten nie jest spełniony, jeżeli:

1. osoba została skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne: karne skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska lub warunkom pracy i płacy albo innym przepisom dotyczącym wykonywania zawodu, 

2. wydano w stosunku do tej osoby prawomocne orzeczenie zakazują wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

Kolejnym warunkiem, jaki powinien spełniać przedsiębiorca to posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych. Ponadto, powinien posiadać on sytuację finansową zapewniającą podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

Zobacz również: Komunikacja

Przedsiębiorca ma obowiązek posiadać tytuł prawny do dysponowania pojazdem, a pojazd ten musi spełniać wszelkie wymagania techniczne określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym.

Zatrudnieni przez przedsiębiorcę kierowcy (lub sam przedsiębiorca, jeżeli to on wykonuje przewozy) muszą spełniać wszelkie wymagania przewidziane w kodeksie cywilnym (m.in. co do posiadanych uprawnień, braku przeciwwskazań zdrowotnych czy psychologicznych).

Aby uzyskać zezwolenie należy złożyć następujące dokumenty:

1. wniosek o wydanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego; 

2. odpis z rejestru przedsiębiorców KRS lub z ewidencji działalności gospodarczej;

3. zaświadczenia o nadaniu numeru REGON oraz NIP;

4. kopia certyfikatu kompetencji zawodowych;

5. zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby prowadzącej działalność gospodarczą;

6. dokumenty potwierdzające posiadanie sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego (m.in. roczne sprawozdanie finansowe);

7. oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców;

8. wykaz pojazdów samochodowych wraz z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających pojazdy do ruchu;

9. dowód wniesienia opłaty za udzielenie licencji.

Zobacz również: Działalność gospodarcza

Opłata za udzielenie licencji zależy od okresu na jaki ma być udzielona i wynosi:

1. okres ważności od 2 do 15 lat: 700 zł;

2. okres ważności od 15 do 30 lat: 800 zł;

3. okres ważności od 30 do 50 lat: 900 zł.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Jopek

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »