| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Działalność gospodarcza > Granice ochrony oznaczenia przedsiębiorstwa

Granice ochrony oznaczenia przedsiębiorstwa

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Kodeks cywilny wymienia szereg elementów wchodzących w skład przedsiębiorstwa, rozpoczynając od oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorstwo czyli jego nazwy.

Nazwa przedsiębiorstwa ma istotne znaczenie dla powodzenia prowadzonej działalności gospodarczej, musi więc podlegać szczególnej ochronie prawnej. Na gruncie polskiego prawa jest ona chroniona przede wszystkim w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Zgodnie z przepisami ustawy (art. 5), Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.

Zobacz: Kto w świetle polskiego prawa jest przedsiębiorcą?

W związku z powyższą definicją zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie nie było zgody co do sposobu rozumienia zgodności z prawem używania oznaczenia przedsiębiorstwa. Wnikliwą i całościową analizę zagadnienia przeprowadził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 19 czerwca 2012 r. (II CKN 1229/2000), który stwierdził, że ochronie przewidzianej w art. 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji podlega każde oznaczenie przedsiębiorstwa rzeczywiście używane w obrocie gospodarczym, choćby oznaczenie to nie było zarejestrowane we właściwym rejestrze i zostało zbudowane niezgodnie z wymogami określonymi przez właściwe przepisy. Potwierdził tym samym tezę wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 29 listopada 2006 r. (I ACa 508/2006).

Zobacz serwis: Działalność gospodarcza

Kolejną przesłanką stwierdzenia czynu nieuczciwej konkurencji określonego w art. 5 ustawy jest możliwość wprowadzenia klientów w błąd co do tożsamości. Nie zachodzi ona jednak, gdy przedsiębiorcy działają na różnych rynkach asortymentowych lub geograficznych, a z okoliczności nie wynika możliwość wywołania niejasności co do powiązań przedsiębiorców. 

Podsumowując należy więc stwierdzić, że właściciel przedsiębiorstwa może żądać ochrony na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji tylko wtedy, gdy:

  • używał on oznaczenia swojego przedsiębiorstwa zgodnie z prawem (tj. nie naruszając praw osób trzecich),
  • wcześniej niż właściciel innego przedsiębiorstwa,
  • właściciel drugiego przedsiębiorstwa działa na tym samym rynku asortymentowym i geograficznym, a używane przez niego oznaczenie przedsiębiorstwa może wprowadzać klientów w błąd, co do tożsamości.
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Fedorowska

psycholog, mediator. Kancelaria Mediacyjna „Primum Consensus”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »