REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą

Aby zarejestrować własną działalność gospodarczą należy wypełnić stosowny wniosek i złożyć go w urzędzie gminy.
Aby zarejestrować własną działalność gospodarczą należy wypełnić stosowny wniosek i złożyć go w urzędzie gminy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarejestrowanie własnej działalności gospodarczej nie jest takie trudne. Należy jedynie wypełnić stosowny wniosek i złożyć go w urzędzie gminy. To bowiem wójt, burmistrz, prezydent miasta prowadzą Ewidencję Działalności Gospodarczej.

Wpisz się do ewidencji działalności gospodarczej w urzędzie gminy

W tym celu musisz najpierw wypełnić druk (wniosek, zgłoszenie), który wcześniej otrzymasz w urzędzie gminy w swoim miejscu zamieszkania.

REKLAMA

Druki są różne w zależności od gminy ale we wszystkich trzeba wpisać następujące swoje dane:

  • imię i nazwisko oraz ew. nazwę (firmę), pod jaką będzie prowadzona działalność,
  • PESEL,
  • adres zamieszkania,
  • adres miejsca (miejsc) prowadzenia działalności
  • datę rozpoczęcia działalności,
  • opis przedmiotu działalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), przedmiot działalności należy klasyfikować na poziomie podklasy - numer pięcioznakowy: 4 cyfry + 1 litera alfabetu.

Wyszukiwarka symboli PKD 2007 poszczególnych rodzajów działalności znajduje się na stronie Głównego Urzędu Statystycznego.

Nie zawsze trzeba wpisywać

Działalność, której nie trzeba wpisywać do ewidencji działalności gospodarczej to:

  • Uprawy rolne,
  • Chów i hodowla zwierząt,
  • Ogrodnictwo,
  • Warzywnictwo,
  • Leśnictwo,
  • Rybactwo śródlądowe,
  • Wynajmowanie przez rolników pokoi i miejsc na ustawienie namiotów,
  • Sprzedaż posiłków domowych i świadczenie w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów.

Inne przydatne wiadomości

Warto też mieć przy sobie dowód osobisty lub paszporturzędnicy proszą o ich okazanie przy składaniu wniosku, jak i przy odbiorze zaświadczenia o wpisie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek (zgłoszenie) złożyć należy w urzędzie gminy w miejscu swojego zamieszkania. Osoby, które nie mają miejsca zamieszkania w Polsce składają zgłoszenie w urzędzie gminy wg głównego miejsca wykonywania działalności w Polsce.

W przypadku spółki cywilnej oddzielne wnioski muszą złożyć wszyscy jej wspólnicy.

Opłaty

Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty w kwocie 100 zł. Jeżeli wniosek dotyczy zmiany wpisu opłata wynosi 50 zł. Rada gminy może określić niższe stawki opłaty albo wprowadzić zwolnienie od opłat, uwzględniając np. rodzaj wykonywanej działalności. Wniosek o wykreślenie wpisu z ewidencji działalności gospodarczej jest zawsze zwolniony z opłat.

Załatwienie sprawy

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami (o ile wniosek zawiera wymagane dane i został opłacony) - wójt, burmistrz albo prezydent miasta ma obowiązek doręczyć przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej nie później niż 14 dni od dnia zgłoszenia. W wielu gminach można dostać zaświadczenie o wpisie w dniu złożenia wniosku lub w dniu następnym.

Nie zawsze do rozpoczęcia działalności wystarczy wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Podejmowanie i wykonywanie niektórych rodzajów działalności gospodarczej jest możliwe dopiero po uzyskaniu koncesji, wpisu do rejestru działalności regulowanej, zezwolenia, licencji albo zgody. Czasem trzeba też wykazać się posiadaniem odpowiednich uprawnień zawodowych.

Od 1 października 2008 r. o ile wniosek będzie zawierał wszystkie wymagane dane i będzie opłacony - wójt, burmistrz albo prezydent miasta powinien wpisać nas do ewidencji w ciągu 3 dni od dnia złożenia wniosku.

NIP i Regon

Wraz ze zgłoszeniem do ewidencji działalności gospodarczej możemy do urzędu gminy złożyć wniosek o nadanie numerów REGON (druk RG-1) i NIP (druk NIP-1).

W takim przypadku wójt, burmistrz albo prezydent miasta niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu:

  • przesyła powyższy wniosek do urzędu statystycznego województwa, na terenie którego przedsiębiorca ma miejsce zamieszkania, a
  • zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne NIP do wskazanego przez przedsiębiorcę urzędu skarbowego

wraz z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej i numerem PESEL oraz innymi dokumentami dołączonymi przez przedsiębiorcę.

Więcej o działalności gospodarczej czytaj na www.mojafirma.infor.pl/mala-firma

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

1500,00 zł dla ucznia w roku szkolnym 2024/2025. Sprawdź, kiedy złożyć wniosek, by otrzymać część pieniędzy już w wakacje.

Katalog świadczeń mających wspomóc rodziców w wychowaniu dzieci się poszerza – 800 plus, Dobry Start, dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, samotnego wychowywania dziecka, na dojazdy. Na początku roku szkolnego przelew dla niektórych rodziców może wynieść nawet 1500,00 zł.

Likwidacja CBA - projekt ustawy już jest! Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, powstanie CBZK

Projekt ustawy likwidującej Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) rząd ma przyjąć w II kwartale 2024 r. Tak wynika z informacji umieszczonych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, tj. do nowego Centralnego Biura Zwalczania Korupcji (CBZK).

Najdroższa profilaktyka jest i tak tańsza niż najtańsze leczenie. Regulacje prawne zgłoszenia badania działania wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro

5 lat projektowanie leku; 5 lat badań klinicznych; 5 lat czasu koncernu na komercjalizację leku; 5 lat rynkowego życia produktu. Życie leku na rynku to co do zasady tylko ułamek życia leku. A jak wyglądają procedury w przypadku wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro (czyli w laboratorium). Tekst przybliża trudne obowiązki badacza i sponsora i rynek europejski wyrobów medycznych.

REKLAMA

Co robić, gdy urodzi Ci się dziecko. Jeśli nie zrobisz tej rzeczy w ciągu 21 dni, urzędnik sam wybierze imię dla niemowlaka

Gdy urodzi Ci się dziecko, pierwszym krokiem jest zgłoszenie tego faktu do odpowiedniego Urzędu Stanu Cywilnego. Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL i zamelduje je. Jeśli chcesz zgłosić urodzenie dziecka przez internet, potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu. Te narzędzia pozwalają potwierdzić twoją tożsamość.

Klamka zapadła. PE zatwierdził przedłużenie dostępu ukraińskich produktów do europejskiego rynku

Klamka zapadła. UE zatwierdziła przedłużenie dostępu ukraińskich produktów do europejskiego rynku. 

Formuła 2015 r. Kto zdaje tą maturę w maju 2024 r.? Na jakich arkuszach? Jakie wymogi?

Formuła 2015 r. jest mniej popularną formą egzaminu maturalnego niż Formuła 2023 r. Kto zdaje ten egzamin? Gdzie znajdzie wymogi egzaminacyjne?

Formuła 2023 r. Kto zdaje? Jakie arkusze egzaminacyjne? Jakie wymogi?

Na egzaminie maturalnym jest Formuła 2023 i Formuła 2015 r. Zdecydowana większość maturzystów podlega egzaminowi w "Formule 2023". Co charakteryzuje ten egzamin?

REKLAMA

Kto zdaje Formułę 2023, a kto Formułę 2015? [Matura 2024 r. i dwa rodzaje egzaminu]

W 2024 r. egzamin maturalny będzie przeprowadzany w dwóch formułach: w Formule 2023 oraz w Formule 2015.

Matura 2024. Co można zabrać na salę? A co trzeba mieć?

Egzaminy maturalne zbliżają się wielkimi krokami. Przypominamy, co można zabrać na salę, a co obowiązkowo trzeba mieć. 

REKLAMA