| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Działalność gospodarcza > Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą

Zarejestrowanie własnej działalności gospodarczej nie jest takie trudne. Należy jedynie wypełnić stosowny wniosek i złożyć go w urzędzie gminy. To bowiem wójt, burmistrz, prezydent miasta prowadzą Ewidencję Działalności Gospodarczej.

Wpisz się do ewidencji działalności gospodarczej w urzędzie gminy

W tym celu musisz najpierw wypełnić druk (wniosek, zgłoszenie), który wcześniej otrzymasz w urzędzie gminy w swoim miejscu zamieszkania.

Druki są różne w zależności od gminy ale we wszystkich trzeba wpisać następujące swoje dane:

  • imię i nazwisko oraz ew. nazwę (firmę), pod jaką będzie prowadzona działalność,
  • PESEL,
  • adres zamieszkania,
  • adres miejsca (miejsc) prowadzenia działalności
  • datę rozpoczęcia działalności,
  • opis przedmiotu działalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), przedmiot działalności należy klasyfikować na poziomie podklasy - numer pięcioznakowy: 4 cyfry + 1 litera alfabetu.

Wyszukiwarka symboli PKD 2007 poszczególnych rodzajów działalności znajduje się na stronie Głównego Urzędu Statystycznego.

Nie zawsze trzeba wpisywać

Działalność, której nie trzeba wpisywać do ewidencji działalności gospodarczej to:

  • Uprawy rolne,
  • Chów i hodowla zwierząt,
  • Ogrodnictwo,
  • Warzywnictwo,
  • Leśnictwo,
  • Rybactwo śródlądowe,
  • Wynajmowanie przez rolników pokoi i miejsc na ustawienie namiotów,
  • Sprzedaż posiłków domowych i świadczenie w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów.

Inne przydatne wiadomości

Warto też mieć przy sobie dowód osobisty lub paszport – urzędnicy proszą o ich okazanie przy składaniu wniosku, jak i przy odbiorze zaświadczenia o wpisie.

Wniosek (zgłoszenie) złożyć należy w urzędzie gminy w miejscu swojego zamieszkania. Osoby, które nie mają miejsca zamieszkania w Polsce składają zgłoszenie w urzędzie gminy wg głównego miejsca wykonywania działalności w Polsce.

W przypadku spółki cywilnej oddzielne wnioski muszą złożyć wszyscy jej wspólnicy.

Opłaty

Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty w kwocie 100 zł. Jeżeli wniosek dotyczy zmiany wpisu opłata wynosi 50 zł. Rada gminy może określić niższe stawki opłaty albo wprowadzić zwolnienie od opłat, uwzględniając np. rodzaj wykonywanej działalności. Wniosek o wykreślenie wpisu z ewidencji działalności gospodarczej jest zawsze zwolniony z opłat.

Załatwienie sprawy

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami (o ile wniosek zawiera wymagane dane i został opłacony) - wójt, burmistrz albo prezydent miasta ma obowiązek doręczyć przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej nie później niż 14 dni od dnia zgłoszenia. W wielu gminach można dostać zaświadczenie o wpisie w dniu złożenia wniosku lub w dniu następnym.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Darren Chong

Ekspert ds. kontaktów biznesowych z Azjatami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »