| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Komunikacja > Wyrejestrowanie pojazdu z powodu kradzieży

Wyrejestrowanie pojazdu z powodu kradzieży

Jeżeli ukradziono nam samochód musimy zgłosić ten fakt nie tylko na Policji. O skradzeniu pojazdu informuje się również starostwo powiatowe (urząd gminy), który zarejestrował samochód.

Ustawa Prawo o ruchu drogowym nakłada na właściciela pojazdu obowiązek wyrejestrowania go w określonych przez prawo sytuacjach.

Pojazd należy wyrejestrować gdy:

  • uległ zniszczeniu (kasacji),
  • został skradziony,
  • został wywieziony za granicę i tam zarejestrowany.

Wniosek o wyrejestrowanie składa się do organu, który zarejestrował auto.

Organ

Organem właściwym w sprawach o rejestrowanie pojazdu jest starostwo powiatowe, właściwe ze względu na miejsce zamieszkania właściciela. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury do wyrejestrowania pojazdu właściwy jest ten sam organ, który odpowiada za jego rejestrację.

Warto pamiętać, że w miastach na prawach powiatu uprawnienia starosty posiada prezydent miasta i to on będzie właściwym organem w sprawach o rejestracje i wyrejestrowanie samochodu.

Podanie i dokumenty

Wyrejestrowanie pojazdu następuje na wniosek właściciela. Aby wyrejestrować samochód musi on złożyć stosowne podanie. Podanie takie składa się z reguły na gotowym formularzu. Formularze z kolei dostępne są w urzędzie lub na stronach internetowych właściwych starostw powiatowych.

Do wniosku należy dołączyć następujące załączniki:

  • Dowód rejestracyjny pojazdu,
  • Kartę pojazdu jeżeli została wydana,
  • Stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań,
  • Zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu.

Do wglądu należy posiadać dowód osobisty oraz a w wypadku gdy samochód należy do osoby prawnej odpis z KRS, zaświadczenie o numerze REGON a także w razie potrzeby stosowne pełnomocnictwo.

Czas i forma załatwienia

Sprawy tego typu załatwiane są najczęściej „od ręki”. Właściwą formą do załatwiania tego typu spraw jest decyzja administracyjna. Od podania pobiera się opłatę w wysokości 10 zł.

Odwołanie

Od decyzji wydanej w sprawie o wyrejestrowanie pojazdu służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Odwołanie należy złożyć na piśmie za pośrednictwem organu, który wydał skarżoną decyzję. Termin na wniesienie odwołania wynosi 14 dni. Termin ten liczy się od daty doręczenia decyzji.

Zobacz również serwis: Motoryzacja

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Roma Opoka

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »